Títol original: Il piú forte del mondo. La filosofia di Dragon Ball (El més fort del mon. La filosofia de Bola de drac)
Autor: Claudio Kulesco. Pròleg d'Oriol Estrada
Traducció de: Daniel Cortés Coronas
Publicat per: Blackie Books, febrer de 2026
Format: Cartoné - 14 x 21 cm - 120 pàgines - B/N
Preu: 16,90 €
Bola de drac (Dragon ball), l'obra creada per Akira Toriyama, ha estat, és i serà la sèrie de moltes i moltes generacions d'aquest planeta. Ha traspassat tota mena de fronteres, i cada país l'ha viscut a la seva manera. Catalunya no n'és pas cap excepció.
L'emissió dels primers 26 episodis, deixant inconclús el Torneig de les Arts Marcials, desconeixent que havia comprat TV3 als anys noranta del segle XX, amb la pertinent allau de trucades a la televisió, el furor de les fotocòpies, i la importància lingüística que va tenir, fent arribar el català a molta i molta gent. Amb aquests exemples, tal com ens diu l'Oriol Estrada al pròleg d'aquest assaig, fan que el protagonista d'aquesta sèrie, en Goku sigui català per mèrits propis, a pesar del seu origen japonès.
Pocs llibres han estat escrits en català per parlar de Bola de drac, i els que tinc al cap, normalment tracten de l'impacte que va tenir aquesta obra, anime i manga, a casa nostra. Aquests són Songokumania del mencionat Oriol Estrada, i La sèrie de la teva vida, dels actors de doblatge Marc Zanni i Joan Sanz.
Però Bola de drac més enllà de l'impacte que va tenir i que encara té a casa nostra, s'hi tracten molts i molts temes, i molts d'ells quan els fòrums a Internet, eren el principal lloc per compartir coses, no hi faltaven tota mena de teories i discussions dels diferents temes que anaven sorgint en aquesta obra.
Així seguint aquesta essència d'aquells fòrums, ens ha arribat aquest assaig, Bola de drac i la filosofia, el passat febrer per Blackie Books.
Original de 2023, l'autor, en Claudio Kulesko, fa un repàs de diversos aspectes que s'amaguen entre batalles, i que els seguidors hem discutit amb el pas del temps, com ja he mencionat, i ho ha fet centrant-se les dues primeres sèries, amb una atenció particular a la segona, Bola de drac Z, com també la nova etapa amb Bola de drac Super, obviant Bola de drac GT, alguna menció en fa, com també ignorant els gran gruix dels llargmetratges i altres derivats de la franquícia. Evidentment, el manga, l'obra original, es va mencionant.
Així el primer capítol està centrat en la primera sèrie d'animació, la primera "meitat" del manga, titulat "Els orígens del mite". Sent breu, des del primer capítol tenim la contraposició entre en Son Goku, criat en plena natura, i la Bulma, de ciutat i, per tant, d'un món tecnològic, i el que els acaba unint és justament la màgia, la que hi ha en les boles de drac. Màgia i tecnologia conviuran en aquest que aquesta primera part de la història, tal com prou bé sabem. Les boles de drac no només seran l'objectiu dels nostres protagonistes, sinó també dels malvats. Aquests al llarg de la història en tindrem de tots tipus, i en aquesta primera meitat en tindrem tres, en Pilaf, el General Red, i el darrer, el més important, i que donaria més maduresa a la història, en Cor Petit, el Gran Rei Dimoni. Tot i que amb anteriorment, ja vam viure una mort, amb ell vam viure la primera verdaderament traumàtica i que ens va agafar a tots per sorpresa, la d'en Krilin. A partir d'aquest enemic, es va entrar en una nova etapa.
La màgia va anar desapareixent amb el pas del temps, i amb l'arribada de la segona meitat, va quasi desaparèixer, fins que no va ressorgir al final de l'obra original. La segona meitat del manga, titulada a l'anime com a Bola de drac Z, va donar lloc a quatre grans sagues, totes elles protagonistes dels següents quatre capítols d'aquest assaig: 2. Arriben els guerrers de l'espai, 3. La llegenda del superguerrer, 4. L'ésser perfecte i 5. Hipòstasi del caos.
En aquesta etapa, coneixem els orígens d'en Goku, i així, apareixerà la seva contra part, en Vegeta, el príncep dels saiyans. Fins ara, els humans tenien el seu protagonisme en les batalles, però de mica en mica, saga a saga, els diferents augments de poder, els aniran deixant de banda, i seran aquests dos personatges qui acabaran sent més rellevants, amb excepcions com prou bé sabem.
Així en aquest capítol dedicat als saiyans, tindrem dedicat uns quants paràgrafs dedicats justament a en Vegeta, un personatge que amb el pas del temps, s'anirà redimint, formant llaços amb els humans. No és el primer que ho fa, en Cor Petit Júnior, en fou el primer, i tot gràcies a un nen petit, en Gohan, el fill gran d'en Goku. El pas de ser dolent a formar part dels bons, serà un tema que també es tractarà.
Però l'arribada dels saiyans a la Terra, serà l'avantsala, d'aquella saga que hauria pogut ser la darrera, la que ens portarà a l'espai, al Planeta Nàmek, on coneixem un dels enemics que més fortuna ha tingut, en Freezer. En aquesta saga, les transformacions seran omnipresents, cosa que també serà present, en posteriors sagues. L'aparició del supersaiyan, també va fer fortuna, que donaria lloc a diferents models de pentinats, i tot que hi havia la intenció de fer-les desaparèixer, amb en Gohan Defintiu, amb tot el poder desbloquejat a la saga d'en Bû, al final d'una manera o altra, el nom ha persistit, amb les corresponents formes divines de Super.
Les transformacions no s'aturaran a la següent saga, la d'en Cèl·lula, l'ésser que volia la perfecció del seu cos, aquest en tindrà, però els supersaiyans també mostraran altres modalitats de la seva transformació. Finalment, serà en Gohan, amb el segon nivell, qui marcarà la diferència, davant d'un ésser que havent assolit la perfecció a què està programat genèticament, també arribarà el seu estancament, deixant de banda la sorpresa de quan "ressuscita" en plena batalla. Aquesta incapacitat de millora d'en Cèl·lula serà un dels temes que l'autor en farà una reflexió.
Acabem, justament amb la saga d'en Bû, on la seva forma original, la petita, és un dels malvats destructius per excel·lència. I no és justament el més fort de tots els Bûs que apareixen, sinó que la seva aparició va ser necessària justament per tal que en Goku i en Vegeta es poguessin lluir al màxim de les seves forces. De transformacions no en faltaran, l'espectacular però també desgastant tercer nivell dels supersaiyans, les diverses formes d'en Bû, com també les fusions.
Com ja he dit anteriorment, els humans de mica en mica quedarien a l'ombra a mesura que el nivell de poder s'incrementava, però ves per on, en la batalla final contra en Cèl·lula va aparèixer, que amb en Bû acabaria sent determinat. Parlo del senyor Satan, qui contraposant-se als grans poders dels dos saiyans i del corresponent enemic màgic, va ser com tocar de peus a Terra, i donar justament protagonisme a tota la humanitat a través de la seva figura. Una manera bonica en el fons d'acabar la sèrie.
Després ens va arribar Bola de drac GT, no va acabar de funcionar, tot i algunes interessants idees, fins que va arribar Bola de drac Super, expandint-se amb els multiversos. El sisè capítol dedicat aquesta nova etapa, que justament s'anomena "El triomf del multivers". L'univers en què viuen en Goku i els seus amics, no és l'únic que existeix, que arribat un moment ens diuen que n'hi ha dotze. L'univers d'en Goku és el setè.
Però amb aquesta etapa també incrementarem la jerarquia divina. Si amb el desenllaç del manga original, el màxim ésser diví era el Kaiôshin. A Super apareixeran, els Déus de la Destrucció, en contraposició dels Kaiôshin, a més aquests nous deus, tenen com ajudants uns éssers anomenats Àngels. I així cada univers, tindrà els seus respectius déus. Per sobre de tots aquests tenim el déu més poderós de tots, en Zenô. La cosmogonia divina, que es va iniciar amb el Déu de la Terra, i després es va ampliar amb el déu Kaiô, i finalment els Kaiôshin, aquí també farà un altre salt, amb tot aquest reguitzell de nous déus.
I justament serà el Déu de la Destrucció del Setè Univers, en Beerus, el primer antagonista d'aquesta nova sèrie. I d'enemics no en faltaran tampoc, en Freezer retornarà de la mort amb una nova forma daurada, tot seguit veurem un torneig amb el Sisè Univers. Tot l'embolic de les línies temporals que es va encetar a la saga d'en Cèl·lula, les complicarem més amb l'aparició del misteriós Goku Black. Continuarem amb un gran torneig entre els dotze multiversos. Aquí s'acaba l'anime, però entre en un parell de llargmetratges i el manga, la història ha continuat. Primer en un film, va aparèixer, un nou Broly, i ja al manga la història continua amb el devorador de planetes Moro, el conflicte amb cerealià Granola, amb l'aparició d'una nova forma d'en Freezer, ja he dit anteriorment que de fortuna n'ha tingut. I acabem, primer en format film i després al manga, amb el tercer retorn de la Red Ribbon, i un nou Cèl·lula. I de transformacions no en faltaran. Ep, i tot això passa en els seus deu anys que hi ha entre la derrota d'en Bû i l'epíleg on originalment se'ns presentaven la Pan i l'Ûb. Un no parar.
I pot haver-hi un nou post-píleg com pretenia Bola de drac GT, però ara amb una escala de poder infinitament superior, ja diví? Fins quan es pot arribar a esprémer aquesta franquícia? Perquè ara ja no es tracta de ser el més fort del món, sinó el més fort de l'univers, o més ben dit del multivers.
Aquestes línies pretenen ser un resum del que ens trobarem en aquest assaig, deixant-me moltes coses en el tinter, amb un llenguatge molt planer i fàcil d'entendre, com també ràpid de llegir. Les cent vint pàgines que té es queden curtes, ja que l'anàlisi que es fa podria ser molt més exhaustiu, però l'encant és poder fer arribar els diferents temes filosòfics que moltes vegades hem discutit d'una manera senzilla i al gran públic sense grans complicacions, i això és el que ens mostra aquest assaig titulat Bola de drac i la filosofia.














