divendres, 3 de gener del 2025

Lectures: Corto Maltès. La línia de la vida

Títol
Corto Maltès. La línia de la vida
Títol original:
Corto Maltese. La ligne de vie
Autors:
Juan Díaz Canales (Guió) i Rubén Pellejero (Dibuix i color). Inspirat en l'obra d'Hugo Pratt
Traducció de:
Alfred Sala
Publicat per: Norma Editorial, novembre de 2024
Format:
Cartoné - 22,5 x 29,7 cm - 96 pàgines - Color
Preu:
23 €


 
 
 
Des que Hugo Pratt va crear el seu icònic personatge Corto Maltès (1967), han estat molts els lectors que durant anys i panys han gaudit de les seves aventures al llarg del nostre planeta. En Juan Díaz Canales i en Rubén Pellejero van recuperar el personatge primer amb Sota el sol de mitjanit (2015), seguit d'Equatòria (2017),  El dia de Tarowean (2019) i Nocturn berlinès (2022).

Tot llegint Corto Maltès, el que un aprèn és història i sent la Gran Guerra, la Primera Guerra Mundial, acostuma a ser el teló de fons de gran part de les aventures del mariner britànic. Però en aquesta nova aventura ens situem temporalment més endavant i viatjarem fins al Nou Món, més concretament a Mèxic, a les acaballes dels anys vint del segle XX. En Corto Maltès es veurà involucrat en la Guerra del Cristeros, un conflicte fins ara m'era desconegut.

Entre els anys 1926 i 1929, Mèxic es va veure trasbalsat per una revolta popular, la guerra dels Cristeros. Aquest conflicte es va veure desencadenat quan el govern de l'Estat presidit per Plutarco Elías Calles, va voler accelerar la laïcització del país, amb la conseqüència que els moviments catòlics si van voler resistir, primer pacíficament i finalment violentament. Així foren els camperols catòlics qui es van aixecar en armes, enfornant-se a l'exèrcit federal.

És dins d'aquest context històric, concretament el 1929, pels fets que hi tenen lloc, s'esdevé La línia de la vida, la nova aventura del mariner Corto Maltès, que situa després de , la darrera d'Hugo Pratt.

Per encàrrec de la Boca Daurada, en Corto Maltès se'n va fins a Mèxic per tal d'aconseguir una col·lecció de peces de jades que l’estatunidenc Edward Herbert Thompson ha trobat a les ruïnes maies de Chichén Itzá. Thompson com molts altres suposats estudiosos de l'època, aprofitaven les corresponents excavacions per espoliar el patrimoni arqueològic i vendre'l al millor postor. Estudiar quelcom no implicava respectar-lo especialment, si se'n podia treure profit.

Però aquesta missió, aparentment fàcil i pacífica, es capgirarà quan en Corto es vegi implicat involuntàriament a la Guerra dels Cristeros, havent d'ajudar als revoltats, i així retrobant-se amb vells coneguts, en Rasputin i l'irlandesa Banshee.
 
No només el context històric i social és real, sinó molts dels personatges que hi apareixen també ho són, com tots aquells implicats en el mencionat conflicte, diferents polítics que hi apareixen o el mateix Edward Herbert Thompson. Així, a les primeres pàgines hi ha unes breus descripcions dels personatges històrics que hi apareixen.

A més el llibre, compta amb un pròleg de Benôit Mouchar, director editorial de Casterman, on a part de parlar d'aquesta nova etapa del personatge de Canales i Pellejero, ens fa una breu reflexió justament del títol d'aquesta obra, La línia de la vida, una d'aquestes línies que ens creuen les mans, que es contraposa amb la mort, que segons sembla s'aproxima al nostre protagonista, però ell no n'hi dóna importància, fent-ne broma i tot, tal com veure'm tot llegint la història.

Sense cap mena dubte els àlbums de Corto Maltès, són històries d'històries, no només seguim les passes del mariner i dels seus acompanyants, sinó que alhora se'ns presenten altres elements, molts d'ells que van existir a la realitat, que s'entrellacen amb elements ficticis per donar vida a les aventures del carismàtic Corto Maltès.