diumenge, 15 de febrer del 2015

"Bola de drac": 25 anys parlant en català

Tota història té un origen. Tot comença amb amb un home, Akira Toriyama, un jove autor de manga que a finals del 1984, publicaria al setmanari Shônen Jump, el primer capítol de la obra que el faria més famós: Dragon ball. Justament ara a finals de 2014 en celebràvem els 30 anys. 

Logotip del manga

Davant de l'èxit del manga, el 1986 n'arribaria la seva versió animada a mans de la Toei Animation. I fou l'any 1990, el 15è dia del febrer, quan l'anime ens va arribar en català a TV3. Bola de drac, tal com coneixem l'obra en la nostra llengua, va arribar per omplir la graella televisa, havia de ser una sèrie qualsevol de dibuixos animats. Però des del seu primer moment, a diferència del que es pensaven els responsables de TV3, va arribar per fer història, per ser una de les sèries de referència de Televisió de Catalunya. A més només es van comprar els primers episodis, deixant el 21è Torneig de les Arts Marcials sense acabar, en faltaven només dos per acabar-lo, i deixar enllestit el primer arca argumental de de la sèrie (La primera recerca de les boles de drac i el 21è Torneig). Certament hi va haver un fort enrenou i així TV3 no va tenir més remei que buscar-se la vida i portar-nos la continuació de la sèrie. Ja havia començat al Boladedracmania.


Logotip de l'anime

La sèrie no només fou seguida per quitxalla també ho fou adolescents i universitaris. Fou una obra intergeneracional, cosa que avui en dia encara no ha canviat. Qui fou nen llavors, ara si es pare, la segueix amb el seus fills. 

Però l'altre element important de la sèrie fou la seva importància a l'hora de normalitzar el català. No només a Catalunya i si no en tot l'àmbit catalanoparlant on TV3 arribava: València i Balears. Molta gent castellanoparlant va aprendre i/o entendre el català gràcies a les aventures d'en Son Goku i el seus amics. A més el País València, cap al 1991 va comptar amb al seva pròpia versió en català valencià, i així els xiquets valencians gaudirien de Bola de drac doblement, fins que la censura va arribar a la desapareguda Radio Televisió Valenciana, deixant la sèrie televisiva inacabada.

No recordo gens el meu 15 de febrer de 1990. Tenia 4 anys de camí cap als 5. No recordo des de quan vaig començar a veure Bola de drac. Si fou aquell PRIMER episodi, si fou el segon o el tercer, però fos quin fos d'aquella primera fornada, d'aquells primers 26 episodis, Bola de drac ha esdevingut la sèrie de la meva vida.




1 comentari:

Moroboshi ha dit...

Reconec que no acostumo a tenir present aquesta data, però recordo amb afecte que un dia, a classe, per les dates devia ser a tercer d'EGB, un company em va parlar d'una sèrie de dibuixos molt xul·la en què un nen volava amb un núvol màgic i em va cantar la cançó, una part del text jo vaig entendre com a "els meus cops i el meu canviament" (que era "kame hame" pronunciat "kameamé") xD

Tota una fita històrica i una efemèride digna de cel·lebrar