divendres, 20 d’abril del 2018

Crònica del 36 Saló Internacional del Còmic de Barcelona 2a part: Diumenge

Si el dissabte del Saló del Còmic va estar dedicat bàsicament a les compres planificades i aconseguir dedicatòries, el diumenge el vaig dedicar a les dedicatòries que em faltaven i en especial a mirar les exposicions les quals havia deixat penjades. Un cop despert, llevat i esmorzat, em vaig acomiadar dels amics que m'havien acollit a Barcelona. I via metro vaig fer camí cap al Saló. Eren passades les 10 que pel subsòl barceloní i després en sortir a la superfície ja es palpava l'ambient de la manifestació en favor dels presos polítics que en poques hores tindria lloc justament a la plaça Espanya i avinguda del Paral·lel. Just al costat del Saló.   

Un cop dins vaig reprendre allà on ho havia deixat, cap al Palau 4 amb l'exposició de "covers" del còmic Dead Inside, els quals molts autors d'aquestes han estat vinculats a l'Escola de Còmic Joso.



Baixant al següent replà, hi havia l'espai de Taller d'animació, les exposicions dedicades a Jamás tendré 20 años (Norma Editorial), de Jaime Martín, sent el Premi Millor Obra d'Autor Espanyol del Saló de l'any passat i la de Javi Rey que va guanyar el Premi Autor Revelació del Saló de l'any passat, i també l'exposició del guanyador i finalistes de la primera ronda de la Beca Carnet Jove Connecta't al Còmic de 2017. A més també hi havia l'Espai de creació lliure on tothom que ho volés hi podia fer un dibuix. 




I ja a baix de tot, teníem l'espai de còmic en viu de Dibujos por Sonrisas. Un esdeveniment benèfic on els autors convidats realitzarien il·lustracions, les quals seran subhastades i els beneficis estaran destinats a les persones refugiades. També hi havia el mural que l'autor Frank Pe ha realitzat durant el Saló i l'exposició dedicada al personatge de Jan: Superlópez, de la qual enguany se n'estrenarà una pel·lícula amb en Dani Rovira com a protagonista





Tornant al Palau 2, just al costat de la Zona de Fanzine i de l'Artist Alley  hi trobàvem l'exposició de Paranoidland, el Premi Millor Fanzine del Saló l'any passat.


I ja anant a l'ala dreta del palau, hi havia el Comic Kids, espai de nova creació que permetia que la canalla s'apropés al món del còmic tot llegint i dibuixant i també coneixent a autors. A l'altra banda del palau, a l'ala esquerra hi havia la Zona Nintendo i també altres estands.




I anant a la part posterior del palau 2, una exposició que el dissabte havia passat per alt era la de l'anime de Naruto, que recentment Selecta Vision ha començat a vendre en DVD. També hi havia un photocall.



I així tot passejant es va fer l'hora d'assistir a un acte que em feia especial il·lusió anar-hi, la trobada amb l'Stan Sakai, el creador d'Usagi Yojimbo. L'acte va tenir lloc a dos quarts d'una (12:30) a la sala 5 del Palau. Tot anant-hi, passant per l'estand de Ponent Mon, editorial que conec pel seu catàleg de Jiro Taniguchi, i del qual només tinc una obra seva, l'edició catalana de Barri Llunyà. En mirar per sobre el que tenien, un títol i el nom d'un autor em van cridar l'atenció. El títol és En busca del fuego i l'autor és Roudier. D'aquest autor, el 2012, Norma Editorial en va publicar una obra anterior, Neandertal, la qual la seva temàtica, la prehistòria, em va captivar. Llavors vaig buscar informació de l'autor i vaig veure que estava preparant un nou còmic prehistòric, l'adaptació de la novel·la La guerre du feu (1911) de J. H. Rosny, i de la qual el 1981 se'n va estrenar una adaptació al cinema, coneguda en català com La recerca del foc. El fet doncs de no ser seguidor de Ponent Mon, em va fer passar per alt que aquest còmic el van publicar el 2016. En conclusió, va ser la meva primera compra no planificada. 


I així ja es va fer l'hora de la trobada amb l'Stan Sakai, creador d'Usagi Yojimbo, una obra amb 34 a sobre. Durant la trobada, els assistents que van parlar van agrair a Sakai la seva feina, preguntant també diferents coses, i l'autor les va anar responent. La seva trajectòria professional, anècdotes, manera de treballar, fonts d'informació, influencies, aspectes de la seva obra i personatge, és més o menys tot el que es va parlar. També es va fer referència a les Tortugues Ninja, de la qual Planeta com a novetat del Saló ha publicat el més nou entrecreuament entre les dues franquícies. 



Quan la trobada es va acabar, al cap d'una hora, vaig tornar al Palau 2. Abans d'entrar-hi però de lluny vaig veure una persona a qui "conec" per la xarxa, però que mai hem coincidit en cap Saló sigui del Còmic o del Manga. Faig referència en Moroboshi de Cementiri de Pneumàtics. Així que m'hi vaig acostar, i m'hi vaig presentar, el qual anava acompanyat per la seva família. Un plaer haver-te conegut en persona. Fins a la propera. 

Tot seguit ja vaig entrar al palau, anant a l'stand de Panini, ja que llavors hi dedicava la Sara Soler, autora de Red & Blue, l'obra guanyadora de la Beca Carnet Jove Connecta't al Còmic de 2017. Ara feia uns quants anys que no tenia cap còmic de la Beca dedicat. 


Abans de dinar, però vaig entrar a l'estand de Panini. Des de la seva publicació, el març de 2017 hi ha un còmic que quan me l'he trobat sempre m'ha cridat l'atenció per la seva temàtica medieval fantàstica. Amb motiu del Saló però hi ha hagut un fet que definitivament m'ha fet comprar-lo i és que ha rebut el Premi a la Millor Obra per Votació Popular del 2017. Parlo d'Alma Cubrae vol. 1 El cobrador de almas, de Gonzalo Torné, Sergio Sandoval i Mado Peña.  Panini l'ha publicat en col·laboració amb Ominiky Ediciones. Així doncs aquesta va ser la segona compra no planificada.


I ara sí només em quedava una cosa fer, aconseguir la dedicatòria de l'Stan Sakai, així que després de dinar, per allà a dos quarts de tres, faltant encara 3 hores, vaig passar per l'estand de Planeta a veure quin ambient hi havia. Més o menys hi havia una vintena llarga de persones que ja feia cua, així fent-ho bé, em vaig posar a l'últim i a esperar, i amb el temps s'hi va anar afegint més temps. Afortunadament l'espera es va fer curta, ja que anava conversant amb la gent que també feia cua. D'això que es fan les 5 de la tarda quan, una noia del personal de Planeta comença a repartir números. En arribar a la nostra posició, ens diu que amb l'autor han quedat en fer 25 dedicatòries, i que jo era el número 27. Ens va comentar que podíem esperar i a veure si en arribar a les 25 persones, l'Stan Sakai s'animava a fer més dedicatòries. Com que no em venia d'aquí i certament em feia il·lusió, vaig esperar. I certament vaig fer bé, per què entre que va començar una mica abans de l'hora establerta, anava força per feina, donant a lloc que la cua avances força ràpid, i per tant es van atorgar més números a partir del 25, no sé quants, no sé quants més tampoc. Així que a un quart de set (18:15), el senyor Sakai ja em feia la dedicatòria al meu Usagi Yojimbo La Colección Fantagraphics vol. 1


Amb la molt i ben esperada dedicatòria sota el braç va ser hora d'anar-me'n. El meu pas pel Saló s'havia completat amb els objectius que m'havia planificat. Això sí, em quedava pendent una novetat demanada a la meva llibreria habitual i que em va arribar el dilluns. Així doncs és una compra post-Saló. És tracta d'Usagi Yojimbo & Las Tortugas Ninja, de l'Stan Sakai i amb els colors de Tom Luth. Si l'hagués tingut abans, haguera volgut que la dedicatòria me la fes en aquest llibre. Més que res per qüestió d'espai i pes a la motxilla.

   
Així doncs amb el cicle Saló del Còmic completat i abans de visitar la pròxima edició del certament, el 37 Saló Internacional del Còmic, que tindrà lloc del 4 al 7 d'abril de 2019, tocarà visitar el XXIV Saló del Manga de Barcelona, el qual se celebrarà de l'1 al 4 de novembre de 2018.