divendres, 28 de novembre del 2025

Lectures còmic: Fibi

Títol: Fibi
Títol original: Alyte
Autors: Jérémie Moreau
Traducció per: Pau Gros Calsina
Publicat per: Editorial Finestres, setembre de 2025
Format: Cartoné  - 18 x 24 cm - 304 pàgines - Color
Preu: 30 €








Fou a mitjan juny, quan Editorial Finestres va anunciar el seu pla editorial per la tardor de 2025. Llavors va anunciar cinc títols, i el segon a publicar-se al setembre fou Fibi, de Jérémie Moreau.

És el segon títol que podem gaudir en català d'aquest autor francès. L'any passat, Finestres ens va portar Els Pizzlys, una història d'una família parisenca de tres germans que acabava vivint a Alaska, convidats per una dona que anys que no la trepitja. Un cop allà, veurà com aquella terra ha canviat, els cicles de la natura s'han vist alterats pel canvi climàtic, i nous animals han aparegut com a conseqüència: els pizzlys, els híbrids entre els ossos polars i els grizzlys, la subespècie d'os bru d'Americà del Nord.

Així sense allunyar-se gaire del tema naturalista d'aquesta obra, serà aquest el tema principal d'aquesta nova obra, Fibi, que s'ha publicat enguany.

El nostre protagonista és un gripauet, cosa molt rar, que s'anomena Fibi, que tal com ens podem imaginar prové d'"amfibi". Ara bé, el seu nom original és Alyte, que ve d'"Alytes", un gènere de gripaus, on els mascles acostumen a porter els ous al capdavall de l'esquena entre les potes posteriors. D'aquest gènere a casa nostra tenim el tòtil (Alytes obstetricans). A causa de portar els ous a sobre, també se'ls coneixen com a gripaus paridors o llevadors. 

Aquest gripauet ens acabarà encisant i encantant, però sense cap mena de màgia implicada. Això és perquè la història d'en Fibi és molt bonica i tendra però amb un començament molt traumàtic. 

Tot comença quan un gripau travessa un "ser" aliè a la natura, un "ser que comporta la mort". Allà acabarà aixafat, ferit de mort, però una força interna el portarà a arribar allà on volia anar, un esplendorós bassal d'aigua. L'objectiu era portar-t'hi els ous, per tal que els seus fills hi puguin descloure, però malauradament només un d'aquest ha quedat il·lès, del qual en sortirà en Fibi. 

En Fibi, un petit capgròs sol i indefens es trobarà de cop i volta en un món que no coneix, i que a mesura que passi el temps, veurà que hi ha tota mena de perills, però tots ells formant part del cicle de la natura, la vida i mort són dues cares de la mateixa moneda. La mort d'un ésser implica la vida d'un altre. I això no ho descobrirà no pas sol, sinó que al llarg del seu viatge d'autodescobriment farà diverses amistats: salmons, cabres, llops, i fins i tot, un arbre ancià. 

I en aquest llarg viatge també experimentarà un altre fet, el seu cos canviarà. De ser un maldestre nadador, passarà a ser una criatura que amb quatre potes caminarà per terra. Així des d'aquest punt de vista, veurem que tindrà dues vides, i la visió del món que l'envolta serà diferent en cada una.  

I arribarà el moment, que haurà de fer front aquell obscur perill que va marcar durament el seu naixement. I tot el que haurà après des de llavors, ho haurà d'usar per superar aquest dur obstacle, que prou bé que ens podem imaginar és un element de creació humana. 

Amb un llenguatge molt peculiar, per referir-se entre ells, els animals, i els altres elements de la natura, entenent que part del mèrit és del traductor, en Pau Gros CalsinaFibi és una magnífica faula amb un missatge profund, contraposant la natura, i el cicle vital dels gripaus en concret, amb l'alteració que suposem els humans amb les nostres infraestructures. A pesar d'això, en gaudirem molt, ja que les il·lustracions estan bellament acolorides, donant-los una gran força expressiva, amb unes escenes que contemplarem observant-ne tots els detalls.

Tenim entre mans una novel·la gràfica que ens captivarà per la seva història i el seu missatge, però especialment per l'animal escollit per ser-ne el protagonista, i que Jérémie Moreau ens ha sabut aproximar magníficament. 

Com apunt final, la seva lectura m'ha recordat justament a un documental, també francès, de 2015 titulat Les estacions (Les saisons) que també comptem en català. En aquest també ens contraposa els cicles de la natura, i com es van començar a veure afectats a partir de la nostra irrupció. 


dimecres, 26 de novembre del 2025

Lectures còmic: Elon Musk. Retrat d'un oligarca

Títol: Elon Musk. Retrat d'un oligarca
Títol originalElon Musk. Enquête sur un nouveau maître du monde
Autor: Darryl Cunningham
Traducció de: Mireia Alegre Clanxet
Publicat per: Editorial Comanegra, setembre de 2025
Format: Cartoné - 192 pàgines - 17 x 24 cm - Color
Preu: 22 €






Aquest passat setembre, Editorial Comanegra va treure un nou còmic dedicat a un dels personatges més polèmics d'aquests darrers anys: Elon Musk. Retrat d'un oligarca, de Darryl Cunningham, sent el catorzè títol de la seva col·lecció Comanegra Còmic.

"Amo i senyor", segurament seria un concepte que definiria prou bé l'Elon Musk, ja que allà on posa el nas, se'n vol convertir justament l'amo i senyor. 

Segurament molts el coneixem per ser el propietari de Tesla, la famosa marca de cotxes elèctrics de luxe, o també per estar al darrer dels vistosos satèl·lits d'internet que podem veure al cel nocturn, l'Starlink. 

Segurament si aquestes dues fossin les seves principals activitats, seria un superric més del que pocs que hi ha aquest planeta. Però Musk és una persona amb ambició i també molt impulsiva, i aquests darrers anys, si no algú no el coneixia, l'ha d'haver conegut per força. I per dos motius prou coneguts: per haver matat un ocellet blau ben bufó i pel seu pas per l'administració governamental dels Estats Units, en mans d'un altre individu de la seva mena, en Donald Trump. 

Però darrere d'aquest present prou conegut, hi ha un llarg passat que l'ha ajudat a esdevenir el que ara és l'Elon Musk. 

La història de la seva vida ens l'explica amb prou detall en Darryl Cunningham en aquest còmic on d'una manera molt amena aprofundirem en la vida d'aquest personatge nascut en la Sud-àfrica de l'Apartheid. 

Tal com veurem la història d'en Musk no comença amb ell, sinó amb el seu avi matern, Joshua Norman Halderman, que ja al seu dia fou un pioner, un emprenedor, i molt conservador. Nascut als Estats Units, se'n va anar al Canadà i finalment va acabar a Sud-àfrica, on una de les seves filles, la Maye, es va casar amb l'Errol Musk, un matrimoni gens feliç i ple d'abusos per part d'ell. 

En aquest ambient de l'Apartheid, de la supremacia blanca, amb un pare abusador però també molt ric, i amb el llegat que li va venir de la família materna, és així, com va créixer el nostre protagonista, l'Elon Musk. Envoltat de privilegis, però també molt intel·ligent i emprenedor, faria els seus primers negocis en la tecnologia digital, en l'Internet que llavors tot just començava a agafar força. Però clar, moltes de les coses que avui dia utilitzem tenen els seus orígens, i en alguns casos, en marques ben conegudes, ell hi va estar involucrat. 

Però com tot, hi hauria èpoques d'èxit i també de fracassos, tanmateix l'experiència aniria augmentant, fins que arribat a un punt faria el salt, a l'empresa que li ha donat fama mundial, Tesla, que ell no en va ser el fundador, sinó que amb el temps, se'n va apropiar. Una altra empresa que fundaria seria SpaceX, creada per fabricar coets, i partir d'aquí en sortiria Starlink. 

I més recentment, tal com ja he dit més amunt, va comprar Twitter, que la va rebatejar com a X, un nom que com veurem ve del seu passat, amb tot d'escàndols inclosos, i també tenim el seu pas pel segon govern del president Donald Trump, tot dirigint el Departament d'eficiència governamental, per un temps determinat, ara ja finit.

Però davant d'aquesta faceta d'èxits, també hi ha tota una faceta ben fosca. Com he dit, esdevenint "Amo i senyor" del que aconsegueix apoderar-se, no té cap mirament en aprofitar-se de qui sigui per aconseguir els seus objectius, i quan els ha espremut, els acomiada i llestos. És doncs una persona despòtica i manipuladora, en el fons és d'aquesta manera que aconseguit acumular la fortuna que té, a part d'aprofitar-se de les sumes considerables de fons públics del govern dels Estats Units i, per tant, provinents dels contribuents d'aquest país, que en gran manera l'han ajudat a salvar les seves empreses. 

Paral·lelament a la seva vida empresarial, la seva vida familiar no és pas gens plàcida, sinó tot al contrari, convulsa i també amb els seus safareigs i escàndols. I evidentment, la seva vida política també ha estat el que l'ha donat a conèixer al llarg del planeta. De considerar-se centrista, ha passat a abraçar els postulats de l'extrema dreta, sent un gran difusor de teories conspiranoiques i de notícies falses de tota mena. 

Així, al llarg de l'obra, Darryl Cunningham ens fa un excel·lent retrat ben minuciós d'Elon Musk, i tenint els seus darrers precedents, arriba a la conclusió que és un perill de per la democràcia tal com l'entenem. El concepte "llibertat" que des de la dreta i extrema dreta s'usa tant, és aquella que només els beneficia a ells, com el mateix Elon Musk. Aquella "llibertat" que només afavoreixi els homes superrics, que ves per on acostumen a ser homes blancs. Tal com veurem, Elon Musk és un excel·lent hereu del seu avi Joshua Norman Halderman. La manera de pensar i de veure el món d'un i de l'altre són extremadament similars. 

Elon Musk. Retrat d'un oligarca ens mostra fins on pot arribar algú amb ànsies de poder i que compta amb les butxaques ben plenes. I aquest exercici que Darryl Cunningham ha fet amb ell, es podria fer amb cada un dels superrics que viuen en aquest planeta, i que fan i desfan com els hi dona la gana.

dijous, 13 de novembre del 2025

Lectures còmic: Gorazde

Títol: Gorazde
Títol original: Safe Area Gorazde
Autors: Joe Sacco
Traducció per: Joaquim Toset Masdeu
Publicat per: Planeta Cómic, setembre de 2025
Format: Cartoné - 19 x 25,7 cm - 296 pàgines - B/N i color
Preu: 30 €









Fou el passat maig quan Planeta Cómic va anunciar una nova edició de la cèlebre Gorazde de Joe Sacco, la qual també ens arribaria en català, després de la publicació de Palestina, el primer gran títol d'aquest autor, el passat abril d'enguany. 

La lectura de Palestina no fou la primera vegada que em topava amb una obra de Joe Sacco. Ja fa anys i panys que vaig llegir, o així ho suposo, l'edició del 2001 que Planeta va traure de Gorazde: Zona protegida (Col·lecció Trazado), la seva segona i també cèlebre obra, tractant la guerra de Bòsnia amb la ciutat bosniana de Gorazde com a protagonista especial. A la ressenya de Palestina, vaig afirmar que llavors la vaig llegir, que ara sí, havent-la llegit, en tinc dubtes de llavors. L'exemplar que tinc, me'l vaig trobar, algú se'l va deixar, i concretament és una segona edició del 2006. 

Abans d'aquestes edicions de Palestina i Gorazde, en Joe Sacco ja s'havia publicat en català. Tal com se'ns diu a Tebeosfera, l'any 2016 va participar en un especial del diari Ara titulat I ara què?, com a il·lustrador.

En Joe Sacco, estant a punt de completar la seva primera obra Palestina, es va interessar per un altre conflicte bèl·lic que tenia lloc en aquella primera meitat dels anys 90 del segle XX (1991-1995), i molt més prop, ja al continent europeu, en el que es coneixia com a Iugoslàvia, un conflicte bèl·lic que va comportar la seva desintegració, naixent-ne nous estats: Eslovènia, Croàcia, Bòsnia i Hercegovina, Sèrbia i Montenegro (El 2006 s'independitza Montenegro) i Macedònia (del Nord).

Així altre cop va emprendre un viatge cap a terres de guerra, per així tenir la seva pròpia visió. Entre setembre de 1995 i gener de 1996, fou quan va trepitjar Bòsnia per primer cop, amb la intenció de conèixer la seva capital, Sarajevo, però ves per on, una altra ciutat va agafar-li protagonisme, Gorazde (pronunciant-se "Goraixda"), una ciutat de la Bòsnia oriental, i durant gran part del conflicte, fou una de les zones de seguretat, juntament Srebrenica i Zepa, que quan ell va arribar ja era l'última que encara resistia a la total ocupació dels serbis bosnians. 

Aquella antiga Iugoslàvia era un país multiètnic, que al llarg dels segles sempre estava a la perifèria d'altres imperis com l'otomà o l'austrohongarès, que amb la desintegració d'aquest a conseqüència de la Primera Guerra Mundial, Iugoslàvia es va constituir com a regne, i anys més tard com a república. Amb Josip Broz "Tito" al capdavant, va saber mantenir el país unit, a pesar de les seves diferències, però a partir de la seva mort, el 1980, el nacionalisme serbi es va radicalitzar, i així amb l'arribada dels anys 1990, els diferents territoris constituents es van independitzar, en alguns casos el conflicte va ser menor, com a Eslovènia, però allà on hi havia una important població sèrbia, la guerra fou inevitable, com a Croàcia o Bòsnia.

Bòsnia era i és un país multiètnic on bonament convivien croats de religió cristiana catòlica, bosníacs de religió musulmana i serbis de religió cristiana ortodoxa. La seva declaració d'independència va suposar que va emergir el pitjor de la humanitat en una guerra que es va estendre de l'abril de 1992 al desembre de 1995. I tal com ens explica aquest títol, la Bòsnia oriental fou extremadament dura. 

Com he dit, Joe Sacco hi va arribar a la tardor de 1995, a les acaballes del conflicte, quan finalment des de les potències mundials, després moltes ambigüitats, van decidir posar punt final a aquesta guerra. Això li va permetre, poder arribar a la ciutat de Gorazde, que durant tres anys llargs va estar aïllada de Sarajevo, completament rodejada per territori controlat pels serbis bosnians, sent constantment atacada però podent resistir a l'ocupació definitiva. 

En Joe Sacco a la ciutat hi va conèixer molta gent, fent bons amics, i és a partir dels seus testimonis, de tota la gent que entrevistarà i del seu propi testimoni, que realitzarà aquest gran títol de còmic periodístic on ens posa infinits exemples de la crueltat que els bosnians musulmans van haver de patir a mans dels serbis bosnians. 

Fou plenament conscient del terror que van haver de viure tota aquella gent que va conèixer, i com una ciutat força gran es va veure abocada a la més absoluta destrucció. 

Els lectors serem testimonis de com la ciutat va resistir aquells tres anys llargs de conflicte, de com anava acollint refugiats d'altres ciutats que van caure sota el control serbobosnià, també de les penúries per aconseguir menjar, dels diferents assassinats que hi va haver, entre ells la matança de Srebrenica. Però en mig de tant dolor, l'autor també hi voldrà donar un toc d'humor, o moments més relaxants, per trencar de tant en tant, la foscor que ens mostra.

En Joe Sacco tot i que en aquest cas concret es posa al costat de les víctimes, dels ciutadans atacats per Gorazde, també ens explica, que al llarg del segle XX, tots els pobles constituents de l'antiga Iugoslàvia van cometre en un moment o altre les seves crueltats en contra dels altres pobles. Doncs són molt importants les pinzellades que ens mostra de la història més recent de l'antiga Iugoslàvia per entendre el present ell trepitja. 

Repetint el què he dit, Gorazde està situada a la zona oriental de Bòsnia, on fins abans de la guerra, els dos grans grups poblacionals eren musulmans i serbis. La guerra va suposar que els serbis de Bòsnia emprenguessin una neteja ètnica, d'aquesta zona oriental, on tot assassinant musulmans, foragitaven els supervivents tot expulsant-los de les seves ciutats, tot substituint un grup poblacional per un altre. 

Un tema que se'ns remarca prou bé és que la població damnificada era musulmana, perquè si no t'ho diguessin en cap cas ho pensaries. Tal com se'ns mostren, especialment de cara a vestuari i vida social, poc tenen a veure amb els musulmans que tenim més a ment, els del nord d'Àfrica i Orient Mitjà. Al cap i a la fi, els bosníacs actuals, del llibre, descendeixen d'aquells eslaus que es van convertir a l'islam en època otomana i, per tant, no són àrabs o pobles afins, que és el que estem més acostumats. 

Amb el final de la guerra, l'Estat de Bòsnia i Hercegovina actual es va constituir de la Federació de Bòsnia i Hercegovina, amb una població majoritària croata i musulmana, on hi ha Gorazde unida la resta de la federació un per franja de territori, la República Srpska de majoria sèrbia, i el Districte de Brcko, un condomini entre les altres dues entitats.  

Gorazde fou publicada el 2000 per Fantagraphics, obra de la qual més endavant se'n va fer una nova edició de la qual se n'ha fet la nostra, la qual inclou una introducció de Christopher Hitchens, abundant material inèdit previ al còmic amb tota una sèrie de reflexions del mateix Joe Sacco sobre diversos fets que veurem al llarg dels capítols de l'obra, i al final del llibre tindrem una entrevista de Gary Groth a l'autor, tot aprofundint encara més en l'obra. 

Com a punt personal, durant la lectura del còmic, he recordat que en algun moment de la guerra de Bòsnia, quan cursava els primers anys de primària, des de l'escola ens van fer preparar material escolar, com llibretes, escrivint alguna mena de carta, en anglès, que ens ho devien donar mig fet, on devíem explicar qui érem i que ens preocupaven per la situació que passaven ells, els nens de Bòsnia, i com mostra de suport, els enviàvem aquell material. Suposo que la cosa devia anar així, si la memòria no em traeix. La qüestió és si tot aquest material que des de la innocència vam preparar va arribar al seu destí, o bé, es va perdre en algun punt del camí.  

La guerra de Bòsnia doncs deu ser un dels meus primers conflictes bèl·lics de la qual tinc certs records, i més especialment, ja que tenia lloc a Europa mateix, cosa per a molts uns fets inconcebibles després de dues guerres mundials. Ara avui en dia, una mica més lluny, Ucraïna pateix la invasió russa del gener des del febrer del 2023

Gorazde és un retrat molt pròxim i sincer del que van viure els bosnians orientals i els ciutadans d'aquesta ciutat en concret duran la guerra de Bòsnia. Com tot retrat passarà a la posteritat, amb el dolor que van patir la seva gent. És una lectura totalment recomanable i imprescindible, i que ara podem gaudir per primer cop en català. 

dimarts, 4 de novembre del 2025

Lectures còmic: La senyora Marga i els vampirs

Títol: La senyora Marga i els vampirs
Títol original: Margarita contra los vampiros 
Autors: Javier Pérez Andújar (guió) i Raquel Garcia Ulldemolins (dibuix)
Traducció per: Martí Sales
Publicat per: Editorial Finestres, setembre de 2025
Format: Rústica amb solapes  - 21 x 27 cm - 136 pàgines - Color
Preu: 25 €






Fou a mitjan juny, quan Editorial Finestres va anunciar el seu pla editorial per la tardor de 2025. Llavors va anunciar cinc títols, i el primer a publicar-se a principis de setembre fou La senyora Marga i els vampirs, de Javier Pérez Andújar i Raquel Gu.

La Marga és una senyora ja gran que segueix una rutina al seu dia a dia. Fins a qui tot normal, una vida sense alts ni baixos. Però ves per on, de cop i volta el seu carret de la compra esdevé tot misteriós. D'aquest en surt la seva amiga Júlia convertida en un esperit, a qui fa temps va perdre la pista. Ara la Júlia li demana ajuda.  Resulta que fa molt de temps, va ser segrestada per un vampir, de qui malauradament se'n va enamorar. Cansada del tracte que rep, espera que la seva antiga amiga, la Marga, la rescati. 

La Marga vol salvar-la sigui com sigui, i ho farà acompanyada d'aquells amb qui més confia i que forment part de la seva quotidianitat: en Quico, el jove amo del bar xinès; i en Miguel, un antic legionari que ven loteria a prop del bar, i que sempre va acompanyat del seu gosset Macuto. 

Així, aquests quatre personatges emprendran un llarg camí, tot recorrent bona part d’Europa cap a Transsilvània, tot trobant-se amb tota mena d'éssers fantàstics, en una història d’aventures i d’humor. 

Aquesta obra podria ser simplement entretinguda, que ho és molt, però té molts valors afegits. Primer, tenim el quartet protagonista, que ja de per si, tenen la seva pròpia força cada un. Al cap i a la fi, aquelles obres on l'equip de protagonistes hi hagi un gos, valdran la pena. D'exemples en el còmic i la cultura popular no en falten. 

En segon lloc, tenim uns magnífics jocs de paraules, i entenc que gran part del mèrit és de la traducció a càrrec de Martí Sales, per aproximar en català les corresponents versions en castellà. Parlant de jocs, el còmic en si és un joc tal com ja veureu. 

I com tercera cosa que dona molta profunditat a l'obra, és la sèrie infinita de referències visuals i textuals que apareixen, tant de personatges reals com de ficticis, com d'altres elements, els quals se'ns mostren a la llarga llista d'aguerriments que trobem al final del llibre. 

Amb totes referències, el que volen els autors és agrair d'alguna manera a tota persona i tot allò que han estat importants en les seves vides. Amb tantes referències, podem entendre que hagin tardat uns tres anys a crear aquest còmic. 

Així doncs, a part de seguir les aventures d'aquests quatre protagonistes, el lector també tindrà el joc d'anar copsant totes aquestes referències, i segons la cultura que tinguem, algunes les endevinarem de seguida, d'altres un cop llegint els agraïments, i d'altres que simplement no ens serà impossible. 

Lectors i lectores, La senyora Marga i els vampirs no és només un còmic per entretenir-se. És un complex joc, on com a jugadors d'un joc de taula, de casella en casella, també viurem i gaudirem aquest còmic d'una altra manera. Així, un agraïment final a en Javier i a la Raquel per aquest magnífic treball, on tothom sense cap mena de dubte el gaudirà. 

dissabte, 25 d’octubre del 2025

"Parlem de còmics" amb ComiCat

Parlem de còmics és l'espai de divulgació que cada divendres s'emet a Radio Molins de Rei (91.2 FM), programa conduït per en Pau Moratalla

El programa d'aquesta setmana, ComiCat en va ser convidat, i jo vaig anar-hi en representació seva. Agraeixo molt que hagin pensat amb nosaltres, i per l'estona passada. 


Reprodueixo el text que han posat al seu Instagram sobre el nostre pas al programa, que podeu escoltar a Ivoox:
 

Al nostre programa posem especial èmfasi en els còmics que es publiquen en català. Ara bé, si algú porta temps preocupant-se per tot allò que es cou dins del còmic a totes les terres de parla catalana és ComiCat, l'espai creat ara fa gairebé 18 anys per un grup d’amants del novè art per a compartir i difondre la seva afició i vetllar, especialment, pel còmic en català (tant la producció pròpia com la traducció d'obres estrangeres). 

Per a explicar-nos el projecte amb tot detall, aquesta setmana hem tingut el plaer de rebre a l’estudi en Marc Mensa Puiggròs, un dels integrants d’aquest fenomenal equip, que tant fa pel còmic català i pel còmic en català. A ComiCat hi trobareu les notícies més recents, les novetats al dia de les diferents editorials, ressenyes de còmics d'ara i de sempre, entrevistes a autors, autores i a personatges vinculats al novè art, així com reportatges diversos, sempre amb el denominador comú de la llengua. 

Hem parlat amb ell del passat, del present i del futur del nostre còmic, i ens hem preguntat per la seva salut. Des que va néixer ComiCat, ha augmentat el nombre de publicacions en català, han aparegut noves editorials, nous premis i més fires que hi presten total atenció. No podem assegurar que ells hagin provocat aquests moviments, però estem segurs que han aportat el seu gra de sorra i, de ben segur, han procurat informar-ne a tots els seus seguidors i seguidores. Segurament ja els conegueu, però si no és el cas, ja trigueu a seguir-los al web o a xarxes per a estar completament al dia! En Marc us en donarà tots els motius!


Font: ComiCat

divendres, 17 d’octubre del 2025

Lectures còmic: Café Calor

Títol: Café Calor
Títol original: Café Calor
Autor: Bernat Bauzá Matamalas
Publicat per: Dolmen Editorial, agost de 2025
Format: Rústica amb solapes - 56 pàgines -  17 x 24 cm  - Color
Preu: 6 €

 







Aquest passat agost, Dolmen Editorial va publicar l'obra guanyadora del Programa Cultural Art Jove 2024 en la categoria de còmic de l'Institut Balear de la Joventut: Café Calor, de Bernat Bauzá.

El Café Calor és un bar-restaurant de la ciutat de Palma on el seu propietari se sent molt orgullós de portar-lo. Tot canvia quan de cop i volta el cafè s'incendia, i segons la versió oficial sembla que ha estat a causa d'un fogó en mal estat de la cuina, però hi ha quin pensa que podria haver estat provocat. 

Qui ho creu és en David, un jove policia que fa poc que ha arribat a la ciutat, comença a sospitar que a darrere hi pot haver alguna mena d'organització criminal. Com més investiga, més clar veu que en els baixos fons d'aquesta reconeguda ciutat turística s’amaga una xarxa clandestina de drogues, prostitució i corrupció. De mica en mica s'hi anirà involucrant més, fins al punt de fer-ho molt personal. Però aquesta organització sap molt bé moure els seus fils, i és molt més poderosa del que sembla. Els seus tentacles arriben a tot arreu, i al final en David és només un jove policia. 

Amb aquesta obra, en Bernat Bauzá presenta un lloc on la gent treballadora que voldria tenir una vida tranquil·la esdevé víctima de la foscor, on aquells que ostenten cert poder es veuen controlats i on l'esglaó més dèbil, els pobres i desafortunats es veuen explotats sense miraments, i tot aquell individu que en vol escapar-se, rep la seva corresponen lliçó. 

El llibre es complementa amb unes pàgines d'esbossos, amb les idees de la il·lustració de la portada, d'alguna pàgina i dels principals personatges de la història. 

Café Calor és un còmic que tot i ser breu ens mostra clarament fins on s'escampa la maldat des de la mirada de diferents personatges de tota mena, i fins al que està disposat a sacrificar el nostre protagonista per intentar ajudar la gent honrada i així fer justícia. 

divendres, 10 d’octubre del 2025

Lectures còmic: Volem tancs de cervesa...: Biel Bipol i els pelacanyers

Títol: Volem tancs de cervesa...: Biel Bipol i els pelacanyers
Autor: Jaume Aguirre Puig
Publicat per: Autoedició/Círculo Rojo, juliol de 2025
Format: Rústic - 82 pàgines - 21 x 29,7 cm - Color
Preu: 22 €



 




A principis d'abril, a Verkami va aparèixer un projecte per editar un còmic allunyat del més convencional, més alternatiu i transgressor, allò que anomenem "comix", tal com el seu autor, en Jaume Aguirre Puig, diu.  

Tal com ens explicava a la campanya, va presentar el projecte a Autsaider Comics, editorial de còmic underground, però fins i tot aquesta editorial el van declinar dient que no sabien identificar quin perfil de lector es podria interessar per ‘les paranoies’ de l'autor. Així era un "outsider dels outsiders". 

Volent ell tirar-lo endavant i més sent un projecte en català volent, portar la nostra llengua a l’àmbit de la contracultura, d'allò no tan normatiu, finalment va decidir decantar-se per l'autoedició, comptant amb el suport de Círculo Rojo, un cop la campanya va aconseguir els seus objectius. 

El títol de l'obra Volem tancs de cervesa... és un homenatge a la consigna del P.G.B. (Partit de la Gent del Bar), creat i divulgat pel ninotaire Carlos Azagra en els anys 80 i 90, que tal com veure serà un dels personatges de l'obra.

Però sota aquest títol, s'hi recopilen tres historietes protagonitzades per un personatge ben peculiar amb dos caps, en Biel Bipol. Això comporta que tingui dues personalitats que seran la cara i creu del seu ser. 

A part d'aquesta característica, en Biel Bipol és un personatge no que destaca gaire, una ovella més del ramat. Fugint de la seva quotidianitat, i relacionant-ho amb la temàtica alcohòlica que hem mencionat, serà la barra del bar el lloc de llibertat on podrà divagar tota la seva filosofia i les seves creences. I és que tal com sabem l'alcohol, en aquest cas la cervesa, a part de ser molt diürètica, també et permet deslligar-te i ser més extravertit. Però no estarà sol, tindrà la companyia de la seva colla de "pelacanyers", com el mateix Carlos Azagra, i serà amb ells que viurà grans aventures, on la cervesa no hi faltarà pas.

Seràn diversos els temes que el nostre bipolar protagonista debatrà o s'hi viurà involucra, tal com el concepte de treballar, una batalla peculiar entre dues conegudes marques de cervesa i un anís molt nostrat, no hi faltaran elements propis de la cultura catalana, apareixent un personatge molt escatològic, i fins i tot viurem escenes de feminisme i d'identitat de gènere i temes afins.  

La manera com s'enllacen aquests temes serà molt natural gràcies als seus diferents personatges principals i els altres secundaris, donant en molts casos situacions ben estrambòtiques. No té manies de tocar temes espinosos, tot i que sempre amb un bon text per donar-hi una bona explicació. 

Pel fet de ser un "comix", l'autor es permet tocar temes complicats, que tot i fent-ho en un context tot alternatiu, no en defuig de la seva essència i realitat. Podríem dir que dins del surrealisme d'aquestes històries se'ns presenten temes amb bona objectivitat. 

Un servidor hi va col·laborar sense saber que li arribaria a casa. I ara un pot dir, que ha estat tota una grata sorpresa, per tot el que he anat mencionat. Té una mica de tot, i tot molt ben mostrat. 

En el fons, en una barra o taula de bar, amb una cervesa a la mà, o l'alcohol que desitgeu, intentant sempre amb moderació, hi han tingut lloc els debats converses i idees més esbojarrades però interessants de la humanitat. 

dijous, 2 d’octubre del 2025

Lectures còmic: El diable de l'ampolla

Títol: El diable de l'ampolla
Títol original: The Bottle Imp
Autor: Carles Roman, basant-se en el conte de Robert Louis Stevenson
Publicat per: Còmics Roman, juliol de 2025
Format: Rústic - 52 pàgines - 21 x 29,7 cm - Color
Preu: 15 €





 
 
En Carles Roman, l'autor de Drac Català i de Fabi i Fedó, ciutadans d'Empúries, després de presentar-nos l'any passat  Bad Swing, el seu primer títol de la línia Trama Negra, enguany ha engegat una nova línia dedicada a l'adaptació de clàssics del relat breu, la línia Xarazhad, sent el primer títol El diable de l'ampolla del conegut Robert Louis Stevenson, autor de la cèlebre novel·la L'illa del tresor. Com en ocasions anteriors ha estat possible a la corresponent campanya de micromecenatge que va portar a terme. 

A El diable de l'ampolla, relat curt escrit originalment el 1891, en Keawe, un nadiu hawaià aconsegueix una ampolla que compleix els teus desitjos, però amaga un fosc secret, dins del recipient hi ha un diable que és qui realment concedeix allò que desitja el seu propietari, amb tot, però sí la presència d'aquest ésser ja de per si és prou obscura, les conseqüències de satisfer allò que un desitja usant aquesta maligna ampolla també seran perjudicials. 

Aquesta diabòlica ampolla que té un un llarg passat, no regala els desitjos perquè sí. Hi ha una sèrie de normes a complir, i així ho veurem molt intensament, quan en Keawe descobreixi aquella força que ho mou tot: l'amor envers una dona. I així començarà un estira-i-arronsa per aconseguir allò tan preuat, la felicitat.

Aquesta adaptació d'El diable de l'ampolla, no és la primera vegada que es publica en català. En primer lloc, fou publicat en entregues a la revista Cavall Fort, posteriorment a Amazon en castellà i en anglès, i ara finalment el tenim tot recopilat en format àlbum en la nostra llengua. 

Amb El diable de l'ampolla, en Carles Roman s'estrena amb l'adaptació de relats curts, i ho ha fet amb un autor ben conegut, però amb una obra que segurament no és tant, però a pesar d'això val molt la pena, és tota una aventura tal com veureu. Sense dubte, el fet de ser un relat breu permet una millor fidelització a l'obra original, però que segurament en Carles Roman hi ha donat les seves pròpies pinzellades. 

A veure què ens depararà en un futur aquesta nova línia Xahazhad.

dijous, 25 de setembre del 2025

Lectures còmic: Capablanca Llibre Cinquè: El pou de l'oblit

Títol
: Capablanca Llibre Cinquè: El pou de l'oblit
Títol original: Capablanca volumen quinto: El pozo del olvido
Autor: Joan Mundet
Traducció de: Joana Zoyo
Publicat per: Cascaborra Ediciones, juliol de 2025
Format: Cartoné -  72 pàgines - 20 x 27 cm - Color
Preu: 17 €






Coincidint amb la sortida d'A cara o creu, el primer llibre en català de Capablanca, de Joan Mundet, el 2017, Amaníaco Ediciones va publicar Dos muertes, que es va publicar en català l'octubre de 2018, com a Dues morts. L'any següent, el 2019, va sortir el tercer llibre El pou de l'oblit, dels set que té la col·lecció. Malauradament, però aquests tres foren els únics que van sortir en català, quedant la sèrie inconclusa. 


Capablanca tercera part: El pou de l'oblit
Amaníaco Ediciones, octubre de 2019


Però l'any passat, el 2024, amb el PDF de novetats de maig d'ECC Ediciones (publicat el febrer), s'hi anunciava una nova edició de la sèrie, sent aquesta publicada a tot color, tal com originalment es va concebre, en cartoné, en catorze volums, o sigui, els set originals dividits en dos, i recuperant el català.

A pesar d'estar anunciada al PDF d'ECC, l'editorial encarregada de publicar-la seria Cascaborra Ediciones, ja que ECC n'era la distribuïdora. Així, el març de 2024, es va publicar el primer volum d'aquesta edició, anomenant-se justament A cara o creu, i el passat juny es va publicar el segon volum titulat Un entremès breu, que corresponen al primer volum original. El passat setembre de 2024 va sortir el tercer llibre d'aquesta nova col·lecció, Maleït marrec, que correspon a la primera meitat del segon volum original, Dues morts, i per al desembre esperàvem el quart, que justament s'anomenaria amb aquest nom. Però aquest es va començar a endarrerir. Finalment, a principis d'aquest 2025, vam tenir la confirmació de la fallida d'ECC i, per tant, Cascaborra, en va sortir perjudicada. Així i tot, aquell mes, l'editorial va anunciar que reprendria la publicació de la sèrie amb periodicitat trimestral a partir d'aquest passat març de 2025, el quart volum, i a partir d'ara distribuint-se per SD Distribucions. Així, havent-se reprès la normalitat, el passat juliol, va sortir el cinquè llibre titulat El pou de l'oblit, anomenant-se igual que el tercer volum original, per tant, sent-ne la primera meitat. 

Per situar-nos, en què ha passat anteriorment a Capablanca, coneixerem en Joan Muntada un jovenet de principis del segle XVII, o sigui dels primers anys del 1600, que viu a Llacera, un antic terme del Vallès.

En Joan, a causa dels fets que van donar lloc al seu naixement, té mala relació amb els seus germans grans, especialment amb en Sebastià. La seva vida farà un gir inesperat amb l'arribada del cavaller castellà, Don Rodrigo de Ucero, que no és qui diu ser, per establir-se al castell de Pera, esdevenint el jovenet el seu servent.

A pesar de les diferències entre Don Rodrigo i en Joan, estar al servei del noble, serà a la vegada estar lluny del seu germà. Un alleugeriment temporal, ja que Don Rodrigo, acaba assassinat, pel fet que algú descobreix la seva veritable identitat, la del bandoler Caracreu, per tal d'aconseguir les seves riqueses.

El que succeeix després de la mort del suposat Don Rodrigo se centrarà en el jove Joan, el qual malgrat les diferències entre ells dos, sempre el va servir fidelment durant els mesos que van conviure, i si la seva vida ja era complicada, ara encara ho serà més havent de retornar a casa seva, sota la tutela dels seus germans, i la vigilància dura i estrica del seu germà Sebastià.
 
La Jerònima, la muller d'en Miquel, l'altre germà Muntada, tement per la vida d'en Joan, a causa de les importants pallisses que rep per part d'en Sebastià, aconsella al noi que se'n vagi de Llacera a fer vida a un altre lloc. Però la nit que fuig, s'esdevé un fet aliè a ell: hi ha un assassinat, un amic seu apareix mort. La fugida d'un i l'assassinat de l'altre es barrejaren, i sense saber-ho el perseguiran. 

En Joan arriba a Barcelona, i aquí de manera involuntària, acabarà formant part d'una confraria de pidolaires, i així sobrevivint com pugui, però com descobrirà també hi ha gent amb mala fe, i alguns dels seus companys se'n voldran aprofitar, comportant-li males situacions. Barcelona també doncs és un lloc hostil per en Joan Muntada, i així el pobre acaba sent arrestat, i a més, se'ns revelarà els veritables orígens d'en Joan. 

En aquest cinquè llibre, El pou de l'oblit, afortunadament per en Joan, només és acusat del robatori de la mula i furt, i no de tots els delictes de què se l'acusava i, per tant, és sentenciat a complir un any de galeres, però mentre espera, és enviat a presó. És aquí on principalment tindrà lloc l'acció d'aquest llibre. S'hi trobarà amb tota mena de presoners, alguns que li voldran fer mal, com en Tapaboques, a qui se li ha encarregat matar al jove Muntada, d'altres que el voldran ajudar i protegir, i un altre grup de gent que se'n voldran aprofitar. Sense mencionar la corrupció instaurada entre els soldats. 

En aquest tercer grup de presoners,  hi ha homes d'en Perot Rocaguinarda, el famós bandoler nyerro, els quals pretenen fugir de la presó, i en Joan serà una peça clau per fer-ho. A la presó també hi ha cadells, el bàndol contrari. Per tant, en Joan estarà envoltat de tensió i pressió per tots voltants. Enmig de tota aquesta situació, el fet de saber llegir l'ajudarà en moltes vegades. Tota una aventura que girarà al voltant del famós pou de l'oblit que prou clar ens quedarà que és, quan ens el presentin. 

En aquest cinquè llibre en Joan Muntada serà introduït en el món del bandolerisme, en els dos bàndols principals, els nyerros i els cadells, i ell especialment en la colla del nyerro Rocaguinarda.

L'apèndix d'aquest cinquè llibre, en Joan Mundet ens parla de com va dissenyar en 3D mitjançant el programa SketchUp els diferents escenaris que hem vist fins ara, com són el poble de Llacera, Can Muntada, el Castell de Pera, i la presó que és l'escenari d'aquest llibre. 

Amb aquesta nova edició, tenia l'esperança que ara sí, podria completar la història de Capablanca, però malauradament no serà així. Com l'edició d'Amaníaco, aquesta de Cascarroba queda inconclusa en aquest volum, tallant-se abans i tot que l'anterior edició, restant quatre capítols per quedar igualades. 

Ja fa dies, que vaig veure el sisè llibre en castellà, El botín de Palanca, per internet però en cap cas la seva edició en català, i un ja s'esperava que per un motiu o altre havia quedat cancel·lada. Així que preguntant-ho a l'editorial m'ho ha confirmat, sent la causa les males vendes. Aquí, i a opinió meva, més encertada o no, també l'editorial té en part la seva responsabilitat. I bàsicament per dos motius. En primer lloc, no ha fet ni una mínima feina de promoció d'aquesta nova edició. I, en segon lloc, consultant la seva web, des que la va començar a publicar, en cap lloc es menciona l'obra i ni les fitxes dels volums en català podem trobar-hi.  

Si ja no hi ha ni una mínima feina per part dels principals interessats en vendre un producte, és normal que la cosa vagi malament. En canvi, si des del primer dia, haguessin fet una bona feina de difusió, i a pesar de tot això, no haguessin anat bé les vendes, ara tampoc se'ls hi podria retreure res. 

No és la primera vegada que em trobo amb una editorial que no sap comunicar-se com pertoca, i que hi ha obres que segurament cal insistir-hi, en fer-les conèixer. 

Així doncs, aquella il·lusió de fa un any, ha acabat sent una nova decepció. Malauradament, per segon cop, em quedaré sense saber com continuen les aventures d'en Joan Muntada. Capablanca altre cop queda inconclusa en la llengua en la qual el bandoler hauria d'assaltar els camins. 

dimecres, 27 d’agost del 2025

Lectures còmic: Spider-Man: Caos còsmic!

Títol: Spider-Man: Caos còsmic!
Títol original: Spider-Man: Cosmic chaos!
Autor: Mike Maihack
Traducció de: Laia Segura
Publicat per: Panini Comics, maig de 2025
Format: Cartoné - 96 - 15,5 x 21,5 cm - Color
Preu: 16 €





 

Fou al 41 Comic Barcelona de 2023, quan Panini Comics va mencionar que volien ampliar el seu catàleg en català més enllà del manga, cosa que es va confirmar a final juny quan Panini va anunciar que publicaria còmics de Marvel en català per primer cop en la seva història, tot començant el setembre de 2023. L'obra escollida per ser el primer llançament va ser Spider-Man: Animals, reuniu-vos!, de Mike Maihack, un títol destinat a un públic més jove, que es va publicar originalment el juny de 2023, i que ens va arribar en català el setembre de 2023.

Però aquest era el primer volum d'una trilogia. Si a
Animals, reuniu-vos!, l'Spider-Man es trobava amb els Venjadors, en el segon títol de la sèrie, Spider-Man: Aventura quàntica!, publicada per Panini el passat abril de 2024 i originalment el gener del mateix any, el nostre superheroi es trobava amb els Quatre Fantàstics.

La trilogia es completa amb
Spider-Man: Caos còsmic, que es va publicar originalment el juliol de 2024. L'anunci de la seva corresponent edició en català fou un pèl caòtica, fent honor al seu títol. Fou a final novembre que Panini va anunciar les novetats de febrer, però amb l'arribada del Manga Barcelona, va passar desapercebut. Passat l'esdeveniment, a mitjan desembre vam ser conscients que el febrer de 2025 s'anunciava la seva edició en castellà, però en català. Després d'unes hores de caos a X (Twitter), se'ns anunciava que la publicació en català s'ajornaria per sortir més endavant, sense confirmar data. Amb el pas de les setmanes, finalment es va anunciar la seva sortida definitiva pel mes de maig, tot i que prèviament s'esperava per l'abril. Fos com fos, després les incerteses, tancant el mes de maig, finalment va sortir Spider-Man: Caos còsmic!, tant la trilogia juvenil de l'Home-Aranya creada per Mike Maihack

Sense perdre el fil de com acaba el segon volum, hi ha continuïtat entre volums, l'Spider-Man i el seu amic colom Mark estan cercant l'Herald Argentat per tornar-li la seva planxa de surf, que va trobar a l'aventura anterior. 

Quan es trobin, l'Herald Argentat ajudarà a l'Spidey a resoldre el misteri de l'estrany talismà que es va trobar a l'aventura que va tenir amb els Venjadors i que va tenir un paper important amb la que va compartir amb els Quatre Fantàstics. I ara serà un nou equip qui l'ajudarà en el misteri que envolta aquest "talismà del dofí": els Guardians de la Galàxia. Serà un membre d'aquest grup, l'Os Rentador Coet, qui l'avisarà del gran perill que suposa el talismà, que en realitat en són set, cada un amb els seus poders còsmics. Així els set talismans reunits podrien suposar un greu perill per l'existència de tot l'univers, més si cauen a mans malvades, que com sabem d'això no en falten. Aquest duet format per l'Spider-Man i el colom Mark s'embarcaran en una aventura amb poders còsmics, abans de poder tornar definitivament a la Terra, a la seva llar, dolça llar. 


Ens trobem doncs amb una aventura plena d'humor i acció, molt fresca i entretinguda, en el fons és tota una delícia on veurem que un gran poder comporta una gran responsabilitat, però sobretot serà la força de l'amistat el que ajudarà al nostre superheroi resoldre totes les dificultats que s'anirà trobant. 

No sóc pas un seguidor de l'univers Marvel, ja siguin les diverses sèries de còmics i/o els diversos productes audiovisuals existents. Així i tot, els personatges principals molt o poc formen part de la cultura popular i general, coneixent el nostre protagonista i els diferents grups que han protagonitzat els còmics, en aquesta ocasió els Guardians de la Galàxia, com també d'altres que apareixen al llarg d'aquesta trilogia, en canvi d'altres els he conegut per primer cop.

Així amb aquests títols s'estableix una terminologia marvelística en català dels noms dels superherois. En alguns casos es manté el nom anglès, d'altres tenim el nom català ja clàssic i també tenim aquells que s'han traduït per primer cop al català.  En aquest còmic en concret, s'ha de dir, que un dels noms l'han escrit incorrectament, un error força inexplicable que no ha passat el filtre de la revisió. A la contraportada, però l'han escrit bé. Es tracta del mencionat Coet, mal escrit com a "Cohet". 

Certament, no m'equivoco si dic que Spider-Man és el personatge més icònic de l'Univers Marvel, i segurament aquell essencial per iniciar-s'hi. I aquesta sèrie juvenil és una 
bonica i entranyable carta de presentació per introduir-nos sense grans trames en aquest extens i infinit univers Marvel.

Finalment, podem gaudir completa la trilogia Spider-Man d'en Mike Maihack, formada per Animals, reuniu-vos!, Aventura quàntica, i Caos còsmic! Desconeixem si aquesta iniciativa tindrà continuïtat, però no cal dir que se li ha de donar una oportunitat, ja que estem davant d'unes històries que gaudiran no només els petits de la casa, sinó també els més grans. I és que a qui no li agrada l'Home-Aranya? Que aquest superheroi sigui la porta d'entrada a un Univers de còmics Marvel en català!

Spider-Man, d'en Mike Maihack
1. Animals, reuniu-vos! (Panini, setembre de 2023), 
2. Aventura quàntica
 (Panini, abril de 2024) i 
3. Caos còsmic!
(Panini, maig de 2025)

divendres, 22 d’agost del 2025

Lectures còmic: Diari de bord

Títol: Diari de bord
Autors: Mercè Fort (guió) i Aleix Canal (il·lustracions)
Col·lecció: Il·lustrada
Publicat per: Símbol Editors, maig de 2025
Format: Cartoné - 142 pàgines - 18,4 x 26 cm - B/N
Preu: 25 €





 
 
Després de diversos títols de còmic dedicats a l'alta muntanya i a extensos territoris continentals, Símbol Editors ha canviat dràsticament d'ambient i el nou títol que ha publicat de cara a aquest estiu està situat a la nostra costa mediterrània. 

Diari de bord és aquest nou títol de producció pròpia que es va posar a la venda el passat maig. Els seus autors són la filòloga Mercè Fort i el músic l'Aleix Canal "Leus", que alhora també la protagonitzen. 

Sense cap gran trama complexa, tal com si fos un volum recopilatori de tires, viurem la quotidianitat estival dels protagonistes juntament amb l'altra protagonista, la seva modesta barca de fusta, tot navegant per la nostra mar, tot vorejant la costa, concretament la de Cadaqués (Alta Empordà), tal com la il·lustració de portada ens mostra. 

Tot navegant plàcidament seran i serem testimonis de tota mena de situacions totalment plausibles amb què qualsevol es podria trobar: trobades amb altres embarcacions des de petites a més grans, cada cas amb la seva corresponent tripulació, i evidentment no hi falta diferents exemples d'allò que anomenem massificació d'embarcacions i de turisme, alterant aquella tranquil·litat que hom cerca. I tampoc hi manquen exemples del que la mateixa natura ofereix com xàfecs inesperats o les topades amb la fauna marítima i no tan marítima. 

Sense usar el text, ja que tampoc és necessari per entendre i gaudir de l'obra, Diari de bord és un bonic i molt divertit exemple, l'humor hi és ben present, que tot i centrat en un punt geogràfic concret, podem fer extensiu al llarg de tota la nostra costa, perquè a l'estiu tota cuca viu.

Per acabar, no calen grans embarcacions per viure grans aventures i experiències a la mar. Des d'una senzilla barca de fusta també en podrem viure i no en faltaran pas, i això és el que ens mostra aquests entranyable obra titulada Diari de bord

dimarts, 12 d’agost del 2025

Lectures manga: Mundo Elemental. El gran libro de 5 elementos - Edición 15 Aniversario

Nom: Mundo Elemental. El gran libro de cinco elementos - Edición 15 Aniversario (Campanya Verkami)
Autors: Jesús Garcia Ferrer (Jesulink) i col·laboradors
Publicat per: Loftur Studio, novembre de 2024 (abril de 2025 arribada als mecenes)
Format: Cartoné A5 - 14,8 x 21 cm - 315 pàgines -  B/N








Fou l'octubre de l'octubre de 2011, quan es va publicar Mundo Elemental, el gran llibre de la sèrie 5 elementos, el llavors nou manga de Jesulink, de la qual en aquell moment se n'havia publicat quatre volums. 

Sense dubte 5 elementos ha estat i és una de les grans sèries d'aquest autor valencià que es va donar a conèixer amb Raruto. 

A part de la sèrie que ha acabat tenint un total de 14 volums i aquest llibre especial, el seu univers ha continuat expandint-se amb un segon llibre especial, Panda Ninja Fantasma, un crossover entre les seves dues sèries, 10 minibooks, un artbook, i també des de fa uns tres anys, estem gaudint de la saga Epíleg de 5 elementos, de la qual se n'ha publicat dos dels tres volums que tindrà, gràcies a exitoses campanyes de micromecenatge.  I ja que llavors, el 2023 s'estava involucrat i concentrat en el segon volum de l'Epíleg, el 15è aniversari de la sèrie es va haver de posposar. 

Per tant, no fou fins al setembre de 2024, quan es va anunciar una reedició de Mundo Elemental, incloent-hi nous continguts, que aniria acompanyat, entre altre material divers, amb un llibre que recopilaria els 10 minibooks originals. 

I després d'una exitosa campanya de micromecentatge a la tardor de 2024, aquest abril de 2025, finalment la nova edició de Mundo Elemental va arribar a les cases dels seus mecenes. 

Mundo Elemental edició 2011 i edició 2024


Així aquesta edició d'aniversari de Mundo Elemental es divideix en cinc blocs, els quatre primers en són una reedició i el cinquè és el nou per aquesta edició: 

BLOC I - CAPÍTOLS ESPECIALS.

Consisteix en capítols one-shot oficials en l'univers de 5 elementos. Tots i cada un d'ells complementen el manga, per una banda o per l'altra: 

- El cumpleaños de Mierdófilus. En Zap, en Kaji i en Sauce voldran organitzar l'aniversari d'en Mierdófilus.
- La Copa León. Una preqüela de 5 elementos, en Kaji anys abans d'anar a Poble Beluga assistirà a la Final del campionat més important de futbol elemental professional. Un 5 elementos a l'estil Captain Tsubasa.
- Torneo Beluga. Els alumnes d'en Dino participaran en un torneig de lluita per aconseguir un magnific premi. En un shônen manga els tornejos de lluita són un requisit. Un 5 elementos a l'estil dels tornejos de Bola de drac.  
5 elementos Iroke. Es basa en el "I sí 5 elementos fos un shôjo manga?", així aquest capítol ens dóna la resposta.

Els dos capítols següents no són protagonitzats per en Kaji i amics. Tot i això, també tenen importància. 
 
- Pelos y tiburones. Hi té lloc un combat de setzens de la Lliga dels Elementals, el qual ens permet conèixer algun dels altres possibles combats que no hem vist a 5 elementos.  Atenció amb les tècniques de combat d'un dels contrincants. Aquesta història està dibuixada per Juanda (Getsuga) i escrita per Jesulink.
Los hermanos Strom. El darrer capítol sense dubte té la seva rellevància pel Món Elemental. Viurem el naixement de l'Escola dels 5 nivells d'aquests germans. Sense cap dubte una preqüela important. Aquesta història està dibuixada per Jesulink i escrita per Jesulink i Red_HoOk.

BLOC II - COMBOBOX

Capítol especial presentat per Arturo, l'elemental d'or, que ens mostra quatre estranyes situacions proposades pels lectors, amb els típics "I si...?"

"I si en Zap fos rival d'en Kaji i la Lluvia la seva amiga?", "Què passaria si els protagonistes canviessin els seus elements entre si?", "I si la classe anés d'excursió a uns banys termals? ", i com a segona part d'aquest tercer, "Què passaria si en Kaji i la Rubeola tinguessin una cita? ".

BLOC III - COL·LEGUES DE 5 ELEMENTOS

En aquest bloc hi ha les aportacions que han fet diversos lectors i també de l'equip de 5 elementos. Aquí doncs hi trobarem una Galeria de Fan-art, diferents pàgines d'Imagina, Imagina alguna cosa, com per exemple a la mare d'en Mierdófilus. També hi ha una galeria de diversos elementals dissenyats pels lectors. I també hi ha 2 concursos exposant els seus guanyadors, un de relats sobre 5 elementos i l'altre de manga sobre 5 elementos.

BLOC IV - ZONA FANBOOK

En aquest bloc hi trobem informació oficial i material extra de 5 elementos. Dels diferents apartats que hi ha, cal destacar-ne:
- L'entrevista oberta dels lectors a Jesulink aportant informació tant de l'autor i de la seva manera de treballar com també curiositats de l'obra.
- Els line-arts de dissenys i esbossos dels personatges, algun de com van ser ideats en un principi i com han resultat al final. 
- El mapa del Món Elemental on es permet conèixer com és el món on viuen els elementals, les seves regions i particularitats de cada una.
- La galeria de símbols que representen cada element i quin color tenen adjudicat.
- El conte oficial de Bifrost i l'arbre, que recordem que en Kaji i amics el van representar en una obra de teatre a la Saga 3.

BLOC V - CONTINGUT ESPECIAL DEL 15è ANIVERSARI

Tal com diu el nom, aquest és bloc que conté els continguts exclusius d'aquesta edició del 15è aniversari.
 
 - Noves pàgines de "El chorcho" (El suro), amb missatges dels fans. 
- Cronologia dels 15 anys de 5 elementos. Un repàs de la seva història des que es va donar conèixer el 2008.
- Torneo Beluga 2. Un capítol especial on els alumnes d'en Dino participaran en un nou torneig de lluita per tal d'aconseguir un premi més majestuós que el del primer Torneig. 
- Combobox 15è Aniversari. Un nou capítol especial que tal com el primer, s'entrellaçaran diverses situacions proposades pels lectors, aquest cop presentat per l'Amor. Una història relacionada amb en Matarratas. 
- Galeria d'imatges. Se'ns mostra les portades dels dos Mundo Elemental i del Minibooks. Archivo Total, i algun disseny.  
- Galeria de Fan-Art. Una galeria especial que mostra els primers fan-arts de 5 elementos
- Llista de mecenes


Com he dit, la reedició de Mundo Elemental ha anat acompanyat de Minibooks. Archivo Total, el llibre recopilatori dels deu minibooks que es van publicar entre 2010 i 2014, sempre de dos en dos, a més de tenir material extra per aquesta ocasió. 




Havent celebrat el 15è Aniversari de 5 elementos amb la nova edició de Mundo Elemental i el llibre recopilatori dels Minibooks, la pròxima parada serà el tercer i darrer volum de la saga Epíleg de la sèrie.

dilluns, 4 d’agost del 2025

Lectures manga: Adolf

Títol: Adolf 
Títol original: Adolf ni Tsugu (アドルフに告ぐ, Missatge/Avís a Adolf)
Autor: Osamu Tezuka
Traducció per: Marc Bernabé (Daruma SL)
Publicat per: Planeta Cómic, abril de 2024 - abril de 2025
Format: Rústica amb solapes - 12,8 x 18 cm - 256 pàgines -  B/N
Núm. de volums: 5
Preu: 9,95 €/volum. Total: 49,75 €




Fou una sorpresa quan al  29 Manga Barcelona de 2023, Planeta Cómic va anunciar que diversificava la seva línia de manga en català amb dos títols per a públic adult. Un d'aquests era Adolf, d'Osamu Tezuka, sent també el primer títol del Déu del Manga que ens arribaria en català. L'altre fou Uzumaki, de Junji Ito, publicat el passat setembre de 2024.   

No parlaré de la figura i la rellevància que va tenir i té Osamu Tezuka en el món del manga, i per extensió al món de l'anime, en cap cas en sóc un expert, però és innegable la seva important trajectòria professional. A pesar de la seva llarga trajectòria, amb el mencionat anunci per part de Planeta, ens arribaria per primer cop un manga seu en català, però fa anys, algunes de les adaptacions animades de mangues seus les vam poder gaudir en català. Una és Chopi i la princesa (リボンの騎士, Ribon no Kishi, lit.'El cavaller del llaç'), també coneguda com La princesa cavaller, estrenada l'octubre de 1987 a TVE, i en el meu cas tinc el record d'El tritó del mar (海のトリトン, Umi no Triton), emesa pel Club Super 3 (TV3), el 1992. Així, finalment el passat abril de 2024, es va publicar el primer volum d'Adolf en català. 

Adolf no és el meu primer Osamu Tezuka a formar part de la meva prestatgeria. El febrer de 2017, vaig comprar Dororo, publicat per Debolsillo, l'octubre de 2016. El motiu de la compra, es que uns deu anys abans, havia comprat la seva corresponent versió cinematogràfica, que al desaparegut canal 3XL es va emetre en català. Per tant, molt o poc, hi ha un lligam entre el Déu del Manga i la nostra llengua, que esperem que es vagi enfortint amb el temps. 

Adolf, d'Osamu Tezuka, es va publicar a la revista Shukan Bunshun de Bungeishunjû del gener de 1983 al maig de 1985, recopilant-se els seus trenta-sis capítols en cinc volums, a partir dels quals s'ha realitzat la nostra edició.

Tot i que aquesta sigui la primera edició en català, Planeta l'ha editat en castellà diverses vegades. El primer cop fou entre l'octubre de 1999 i el juny de 2000 en una edició de 5 volums però amb sentit de lectura occidental. El novembre de 2010 es va publicar un cofre amb dos volums, també amb lectura occidental.  Aquesta edició es va reeditar amb un nou disseny el novembre de 2013, mantenint la lectura occidental. He volgut remarcar el concepte de lectura occidental, perquè en aquesta obra especialment, afecta la famosa salutació nazi a causa de l'emmirallament. Això es va resoldre, entre l'octubre de 2020 i l'octubre de 2021 quan es van reeditar els cinc volums originals amb sentit de lectura oriental. Aquesta és la corresponent edició equivalent a la nostra en català. I finalment, el passat febrer de 2023, es va reeditar altre cop el cofre de dos volums, ara també amb lectura oriental.   

La diferència principal que hi ha entre l'edició en castellà i l'edició en català, és que la primera té sobrecobertes i l'edició en català, no, seguint la nova línia en català i, per tant, és rústica amb solapes. Això sí, hi ha hagut una millora, ja no hi ha la franja blava tal com es pot veure, i per diferenciar-ho visualment, el color del títol és blau.



Adolf ens explica la història de tres personatges anomenats amb aquest nom. El primer és el personatge històric el qual la història girarà al voltant seu, parlo d'Adolf Hitler, el Führer de l'Alemanya nazi. Els altres dos Adolf són dos nens que té tenen un lligam molt estret, però que el temps i els seus orígens els separarà irremeiablement. La història d'aquests tres anomenats Adolf ens l'explicarà en Shôhei Tôge, un japonès que es veurà involucrat involuntàriament en una dura i fosca història, marcant-lo de per vida. 

Tot comença l'agost de 1936, durant els Jocs Olímpics de Berlín. Alemanya està governada pel Partit Nacionalsocialista dels Treballadors Alemanys (NSDAP, per les sigles en alemany) o més conegut per Partit Nazi. En aquest context, ens trobem amb en Shôhei Tôge, periodista japonès que cobreix l'esdeveniment olímpic. A la ciutat també hi resideix el seu germà universitari Isao. El dia que s'han de trobar, en Shôhei es troba el seu germà mort, assassinat. A patir d'aquí començarà a investigar, però les autoritats alemanyes no sembla que se'n desentenen sinó que a més hi posaran durs entrebancs. L'Isao, afiliat en moviments d'esquerres, sembla que va descobrir quelcom que podia desestabilitzar el nazisme, i canviar el curs de la història, uns documents estretament relacionats amb els orígens de Hitler, i per això va ser assassinat, 

I fent un salt al Japó, a la ciutat de Kôbe, hi coneixerem els altres dos Adolfs. Un es diu Adolf Kaufmann, fill de mare japonesa i fill de pare alemany lleial al Führer. L'altre és l'Adolf Kamil, de família jueva. I ambdós amb ciutadania alemanya. Tots dos són amics des de fa molts anys, i especialment en Kaufmann no acaba d'entendre per què les diferències són tan importants com per afectar la seva amistat, fins al punt de depreciar tot el que té relació amb el nazisme, portant-li problemes amb la seva família. Però tot es complicarà, quan accidentalment allò que sembla que va descobrir l'Isao, arribi a les seves mans, però sense ser-ne conscients de la seva importància.

Finalment, els fets i el temps passarà, i al final del primer volum ens trobarem l'any 1938, i malgrat no voler-ho, els dos petits Adolfs es veuran obligats a separar-se. El petit Kaufmann, per desig de son pare, viatjarà a Alemanya per estudiar a una Adolf Hitler Schule, els centres educatius per les elits de les famílies nazis.

Així amb el secret que l'Isao va descobrir, que les autoritats nazis volen evitar tant si com no que es faci públic i la separació dels dos petits Adolfs, es finalitza aquest primer volum, d'una llarga i turbulenta història que s'allargarà en el temps, tenint com a conductor en Tôge, en veure's ben bé al mig d'aquests tan importants i misteriosos, tot coneixent les històries personals d'aquests tres Adolfs, i com els seus camins es creuaran. Una història que superarà el desenllaç de la Segona Guerra Mundial, que tot saltant en el temps, es posarà punt final a aquesta història de tres homes anomenats Adolf, en un inestable país d'extrema actualitat. 

Adolf és una història adulta, amb uns fets que ja coneixem molt o poc, com fou la persecució i l'assassinat en massa dels jueus per part del nazisme, però en aquest cas des de la perspectiva japonesa, que tal com sabem i se'ns explica, el Japó fou aliada de l'Alemanya nazi, i al continent asiàtic, va exercir de potència colonial, ocupant part de la Xina com també Corea, amb conseqüències nefastes pels seus habitants. Es ressalta la rellevància històrica de la comunitat jueva de Kôbe, tal com ja veiem en aquest primer volum. Un drama bèl·lic i històric que sap enganxar-nos des de les seves primeres pàgines.   

Aquesta obra té molts missatges, l'antibel·licista és molt clar i un altre és el concepte justícia o el que es considera just, variarà segons el punt de vista del personatge, i això es remarcarà sobretot ja al cinquè volum, tot tancant l'obra. 

A més el cinquè volum té tres textos d'Osamu Tezuka al final, on ens parla d'allò que volia mostrar a l'obra, les diferències entre la versió a la revista i la versió en volums, especialment el tram final, i que també el que es mostra tingués el màxim de rigor històric possible, tot i que algunes coses no les va encertar tal com ell mateix ens reconeix. Alhora també és en part el seu testimoni, ja que ell va viure aquesta guerra mundial. 

Adolf és una magnífica obra que ens parla d'un dels períodes més foscos de la nostra història, amb moltes de ls seves conseqüències vigents actualment, a mans d'un dels més grans mangakes de la història del Japó, el mateix Osamu Tezuka, i com a darrer valor afegit ara la podem tenir tota sencera en català.

dimecres, 30 de juliol del 2025

Lectures còmic: Mar i cel

Títol: Mar i cel
Autora: Coralí Espuña Ribas, basant-se en el musical de Dagoll Dagom amb text de Xavier Bru de Sala, a partir de l'obra original d'Àngel Guimerà.
Publicat per: Yermo Ediciones, abril de 2025
Format: Cartoné - 176 pàgines - 24 x 10 cm - Color
Preu: 22 €

 

 

 


Poc s'hauria imaginat, Àngel Guimerà, un dels grans escriptors i dramaturgs de la Renaixença, que una de les seves obres teatrals esdevindria un dels musicals catalans amb més reeiximent de la història. 

L'any 1888, es va estrenar la seva obra Mar i cel, que cent anys després, el 1988 la companyia teatral Dagoll Dagom va adaptar i estrenar a musical amb text de Xavier Bru de Sala, i creada per en Joan Lluís Bozzo, l'Anna Rosa Cisquella i en Miquel Periel

Amb gran èxit, l'obra es va reestrenar el 2004, el 2014 i el 2024. Aquest quart cop, estrenada el setembre passat i posant punt final aquest juliol de 2025, també ha estat la seva darrera vegada, ja que coincidint amb el seu cinquantè aniversari, Dagoll Dagom s'ha volgut acomiadar dels escenaris amb el seu cèlebre musical.

Com tota adaptació, els canvis entre versions són inevitables, però el missatge final i el que ho envolta tot es manté: l'amor entre dues persones de mons ben diferents. 

Però coincidint amb aquest punt final, en principi perpetu del musical, ens ha arribat una adaptació d'aquest, el còmic de Mar i cel, per part de la Coralí Espuña Ribas, editat per Yermo Ediciones, sent aquest també el primer còmic en català de l'editorial. 

Tal com ens explica en Joan Lluís Bozzo al pròleg d'aquest llibre, des del primer moment que la Coralí Espuña els va explicar aquest projecte, va mostrar una forta determinació a portar-lo a terme, i finalment ara el tenim a les mans, una nova versió d'aquest clàssic de la dramatúrgia catalana. 

Tot comença quan el 1609, Felip III de Castella ordena l'expulsió dels moriscos de tots els seus regnes hispànics. Aquell on la població morisca era més important, fou el Regne de València i, per tant, amb aquesta la seva economia se'n va ressentir, perdent evidentment una part molt important de la població. 

Passats, vint anys d'aquells fets, molts moriscos es dediquen a la pirateria, com el cas del Saïd i els seus companys. I així, un dia capturen uns cristians a alta mar, i ben aviat sabran al davant tenen un bon botí, ja que qui està al capdavant d'ells, és Carles, qui al seu dia era el virrei de València i en nom de Sa Majestat va dictar l'expulsió dels moriscos. 

Però aquesta bona fortuna pels pirates, de mica en mica s'anirà capgirant quan en Saïd s'enamori d'una d'elles i aquesta també se n'enamori d'ell. La noia cristiana és la Blanca, una de les filles de Carles. Sorgirà un amor entre dues persones que pertanyen a dos mons ben oposats com és l'islam i el cristianisme, encara amb el record ben present en alguns de l'expulsió de fa vint anys. 

Mar i cel és una història d'amor abocada a acabar en una tragèdia, i és que cap dels dols bàndols veurà amb bons ulls aquest estrany amor que ha entrellaçat en Saïd i la Blanca.

Coralí Espuña ens fa gaudir d'aquesta nova versió magníficament il·lustrada i acolorida, amb la seva pròpia escenografia, on el vaixell com el musical és també un personatge rellevant de l'obra, mostrant-s'hi al llarg dels seus espais, com la seva coberta, els sentiments i les argúcies que hi ha entre els diferents personatges. A més, segurament en diferents moments voldrem compaginar la seva lectura tot escoltant les magnífiques cançons del musical com són Per què he plorat? o Himne del pirates

Mar i cel no és la primera obra guimeraniana que s'ha adaptat al còmic. L'any passat es va publicar La filla del mar, una obra teatral seva de 1900, que fou adaptada per Quim Noguero al guió i Josemaría Casanovas, al dibuix i publicada originalment a la revista Serra d'Or, en onze lliuraments mensuals, de l'abril de 2023 al març de 2024, i posteriorment recopilada i publicada en un volum per Publicacions de l'Abadia de Montserrat el passat setembre de 2024. 

I anant uns anys més enrere, tenim la publicació de l'adaptació de Terra baixa (original de 1896) per Hernán Migoya al guió i Quim Bou al dibuix, publicada el setembre de 2011 per la desapareguda Glénat.

Com a material extra tenim una sèrie d'esbossos i les inspiracions que han donat lloc a la creació de la portada i a alguns dels seus personatges com els dos protagonistes principals, la Blanca i el Saïd. 

No hi falta una doble pàgina il·lustrada tot recordant a qui sense ells avui no tindríem aquest llibre entre mans, els ja mencionats Àngel Guimerà, Dagoll Dagom representats per en Joan Lluís Bozzo, l'Anna Rosa Cisquella i en Miquel Periel, també en Xavier Bru de Sala i evidentment la Coralí Espuña Ribas. Tots ells tenen un breu text que els acompanya. 

Per acabar al com també ens diu Bozzo al pròleg, Mar i cel és el nostre Romeu i Julieta, però en lloc de tenir famílies enfrontades, tenim dues religions enfrontades històricament. Mar i cel és la història d’un amor que només és possible allà on el mar i el cel es troben en el punt de l'infinit, tal com el text ens diu en diversos moments. 

dimarts, 22 de juliol del 2025

Lectures còmic: Vinyetari 5. Les millors historietes de no-ficció del Premi Ara de Còmic en Català

Títol: Vinyetari 5. Les millors historietes de no-ficció del Premi Ara de Còmic en Català
Autors: Diversos
Publicat per: Editorial Finestres, abril de 2025
Format: Rústica  - 19 x 26 cm - 184 pàgines - Color i B/N
Preu: 20 €






El passat abril de 2024, el diari Ara va convocar la cinquena edició del Premi Ara de Còmic en Català, amb el suport de la Secretaria de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i la col·laboració d'Editorial Finestres, amb l'objectiu de potenciar la presència de la llengua catalana en els nous gèneres de no-ficció que estan sorgint en el còmic adult.

A mitjan desembre de 2024 es va anunciar l'obra guanyadora d'aquesta cinquena edició: Indis de Barcelona, de Lluc Silvestre i Ed Carosia. 

De totes les obres rebudes, se n'ha fet una selecció que juntament amb la guanyadora, formen part del cinquè volum recopilatori que Editorial Finestres ha publicat a principis d'aquest abril de 2025. Vinyetari 5. Les millors historietes de no-ficció del Premi Ara de Còmic en Català és el resultat final d'aquesta selecció que ens presenta l'obra guanyadora i deu obres més, o sigui un total d'onze historietes sorgides d'aquesta cinquena convocatòria del Premi Ara. 

Vegem les onze historietes breument tot seguit.

- Indis de Barcelona, de Lluc Silvestre i Ed Carosia (Obra guanyadora). Aquest duet ja va participar en el primer Vinyetari (2021) amb Beirut, més enllà de la música

Aquest cop ens fan una reflexió que van tenir amb l'esclavitud els famosos indians que van ser rellevants en la revolució industrial del segle XIX a Catalunya, fent un paral·lelisme actual als estereotips i prejudicis que atorguem als ciutadans de Llatinoamèrica. 

- Vols venir a Montserrat a veure ovnis amb l'Oriol Junqueras?, de Joan Ferrús i Camille Vannier.

Historieta divertida on viurem el conegut fenomen d'ovnis a Montserrat tenint-hi com a convidat especial l'Oriol Junqueras abans que fes el salt a la política. 

- Una data, totes les dates, de Marc Zanón i Vicente Perpiñá Giner. 

Relat de com una data qualsevol, un dia i un mes, en diferents anys hi han esdevingut desgràcies, lligant-ho amb una història molt personal, la mort d'un pare. Però donant-hi un missatge final d'esperança. 

- La fuga, d'Andrea Momoito i Carla Berrocal, amb suport a la traducció de Silvia Vázquez. Carla Berrocal ja va participar en el segon Vinyetari amb La disfressa infinita

Una historieta que ens aproxima a la institució franquista Patronato de Protecció de la Mujer, en la qual s'hi internaven dones que no seguien les normes morals de la dictadura. 

- Ofegar-se, d'Annadiplosis, que ja va participar en el quart Vinyetari (2024) amb És només carn

Un relat sobre els records d'infantesa, alguns de traumàtics o no desitjables, vistos des de l'edat adulta. 

- La paella, de Moisès Casanovas. 

La història d'una parella de gent gran de com van arribar a Barcelona, deixant la seva Badajoz natal, quan eren joves per començar una nova vida cercant prosperitat. 

- Infern, de Montse Batalla i Xevi Domínguez Cortès.  Relat molt íntim de com es viuen els atacs de psicosi, vist per qui ho pateix i qui l'acompanya en aquest patiment. 

- Terra, d'Àlex Martínez Ruano: Un relat que ens mostra els problemes de la pagesia, sent un dels exemples la complexa burocràcia que els agricultors i ramaders han de portar a terme. 

- La penúltima etapa, de Marc Zanón i Martí Raset: Un relat que ens mostra que implica fer-se gran amb el pas de l'adultesa a la vellesa, que sense témer la mort, es posa èmfasi en l'estat i com s'arribarà a aquesta. 

- Turisme i Utopia: països reals, viatges imaginaris, de J. Lobo Hispano López. 

Una historieta de com els relats i novel·les d'utopia del passat han influït en el turisme modern, comportant perjudicis com la massificació a les destinacions turístiques. 

- Calonge, de Ferran Vidal. Autor que ja ha participat en els dos primers Vinyetari, amb Força (2021) i Sant Boi (2022). 

Aquest cop reivindica la figura d'Antoni Calonge, que es va donar a conèixer a la revista El Víbora. Una historieta breu i intensa com la vida del mateix Calonge. 

Historietes de tota mena, cada una amb els seus estils de dibuix i colors, cada una amb base real. Amb algunes riurem, d'altres ens colpiran, algunes basades en fets i personatges reals, en alguns casos aliens als autors, i d'altres provinents del seu respectiu ambient personal. Historietes de no-ficció per tots els gustos, creades per autors de tota mena, alguns amb recorregut, i d'altres que tot just han fet les primeres incursions al món del còmic. 

A principis d'abril d'enguany es va anunciar la sisena convocatòria del Premi Ara de Còmic en Català, que finalitzarà a principis de setembre. Data a partir del qual, tocarà escollir-ne una obra guanyadora, seleccionar-ne les millors i així recopilar-les en un sisè Vinyetari que també serà publicat per Finestres el 2026.