Autors: Jorge Carrión (guió), Sagar Fornies (dibuix i color) i Fabio Castro (color)
Publicat per: Norma Editorial, març de 2023, amb a la col·laboració del Museu Nacional d'Art de Catalunya
Format: Cartoné - 19 x 26 cm - 204 pàgines - Color
Preu: 30 €
Aquest passat 41 Comic Barcelona, Norma Editorial com a novetat del mes de març, va posar a la venda El Museu un assaig gràfic d'en Jorge Carrión i en Sagar Fornies, amb col·laboració del Museu Nacional d'Art de Catalunya.
Segurament molts recordarem que el maig de 2018, la mateixa editorial i els mateixos autors ens van presentar Gòtic, que es va centrar en l'art d'aquest mena del MNAC. Ara amb El Museu, però el protagonista és doncs justament l'edifici en si, les seves principals col·leccions d'art però també, les seves persones, tant del passat com del present més recent.
Farem un viatge per conèixer quins són els orígens del que avui coneixem com a Museu Nacional d'Art de Catalunya, amb el romànic del Pirineu com el seu primer contingut, als inicis del segle XX. Una època on la concepció que el passat era important tot just es començava a ser rellevant, i com a tal, va donar a peu que moltes obres romàniques fossin venudes legalment o il·legalment fos a l'estranger o bé anés a parar mans privades. Afortunadament, el canvi de pensament, va donar lloc que es fes un esforç per tal que moltes de les obres, se salvessin d'aquest espoli i ara avui en dia les podem gaudir, no allà on tocaria, però sí al MNAC.
Seguint la línia del temps, tenim el gòtic sent la segona col·lecció rellevant del Museu. Veure'm comparant els dos llibres que el contingut ve a ser al mateix, amb lleugers canvis, per adaptar-lo al disseny del nou llibre. Aquesta segona part ens presenta el retaule gòtic com el primer element narratiu en vinyetes, com si es tractés d'un llunyà antecessor del còmic, on tot i que hi ha una figura central, com al romànic, la interacció amb les figures acompanyants és major, facilitant-ne seqüències narratives.
Continuem amb el Renaixement i el Barroc, on es va tenir un nou punt de vista i d'interacció amb el món, on l'ésser humà i allò que el rodeja va agafar protagonisme, on les manifestacions religioses omnipresents fan un pas al costat respecte èpoques anteriors.
Farem un viatge per conèixer quins són els orígens del que avui coneixem com a Museu Nacional d'Art de Catalunya, amb el romànic del Pirineu com el seu primer contingut, als inicis del segle XX. Una època on la concepció que el passat era important tot just es començava a ser rellevant, i com a tal, va donar a peu que moltes obres romàniques fossin venudes legalment o il·legalment fos a l'estranger o bé anés a parar mans privades. Afortunadament, el canvi de pensament, va donar lloc que es fes un esforç per tal que moltes de les obres, se salvessin d'aquest espoli i ara avui en dia les podem gaudir, no allà on tocaria, però sí al MNAC.
Seguint la línia del temps, tenim el gòtic sent la segona col·lecció rellevant del Museu. Veure'm comparant els dos llibres que el contingut ve a ser al mateix, amb lleugers canvis, per adaptar-lo al disseny del nou llibre. Aquesta segona part ens presenta el retaule gòtic com el primer element narratiu en vinyetes, com si es tractés d'un llunyà antecessor del còmic, on tot i que hi ha una figura central, com al romànic, la interacció amb les figures acompanyants és major, facilitant-ne seqüències narratives.
Continuem amb el Renaixement i el Barroc, on es va tenir un nou punt de vista i d'interacció amb el món, on l'ésser humà i allò que el rodeja va agafar protagonisme, on les manifestacions religioses omnipresents fan un pas al costat respecte èpoques anteriors.
I acabem amb l'art modern, ja es deixarà de banda la religió tot il·lustrant altres coses, com mercaderies, esdeveniments culturals, o fins i tot els conflictes, així doncs el cartellisme publicitari agafarà una rellevància. I amb una altra cosa que han volgut posar èmfasi és quin era el paper de les dones en l'art. Per una banda, la visualització que tenien les corresponents autores i per l'altra, com eren aquestes mostrades en les diferents expressions artístiques, molt sovint com un objecte de desig.
Parlant en passat, cada art era una manifestació de com la gent de llavors veia el món, que considerava important, i com ho volia representar, alhora esdevenint un sistema propagandístic per expandir a la població el que havien de creure, i per tant com s'havien de comportar, cosa que avui en dia, fent-ho extensiu al present, és totalment vigent. L'art d'avui en dia ja més enllà d'un llenç o escultura, havent-se digitalitzat d'una manera o altra.
Parlant en passat, cada art era una manifestació de com la gent de llavors veia el món, que considerava important, i com ho volia representar, alhora esdevenint un sistema propagandístic per expandir a la població el que havien de creure, i per tant com s'havien de comportar, cosa que avui en dia, fent-ho extensiu al present, és totalment vigent. L'art d'avui en dia ja més enllà d'un llenç o escultura, havent-se digitalitzat d'una manera o altra.
Per tot el dit El Museu doncs és una versió ampliada de la seva altra obra Gòtic, on els seus autors ens proposen una manera
original, diferent i amena d'ensenyar-nos i explicar-nos que podem trobar-nos al Museu Nacional d'Art de Catalunya, agafant com a exemple les seves principals exposicions permanents, fent-hi una primera immersió, sense la necessitat de ser-ne
cap expert, alhora tot parlant del món museístic, com a lloc que aplega art divers tan espacial com temporalment, i que per un motiu o altre coincideixen en el mateix moment i en el mateix lloc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada