dimarts, 7 de novembre del 2017

Crònica del XXIII Saló del Manga de Barcelona

Del dimecres 1 al diumenge 5 de novembre, va tenir lloc el XXIII Saló del Manga de Barcelona, enguany i de manera excepcional sent una edició de 5 dies també altre cop amb ampliació d'espai, un total de 75.000 metres quadrats repartits entre cinc palaus i la plaça Univers, i amb una assistència de 148.000 persones.


Enguany hi vaig anar el passat divendres 3 de novembre. I com a col·laborador de ComiCat hi entrava amb acreditació. Com a acreditat, s'entrava directament al Palau 1, entrant-hi per un accés diferent al de les altres edicions. En aquest palau hi havia varies botigues de marxandatge, l'àrea de gastronomia japonesa amb els seus restaurants i la seva zona de tallers, i l'exposició Tamashii Nations 10th World Tour, on s'hi podia contemplar una selecció de les millors figures i propers llançaments celebrant els 10 anys de la companyia Tamashii Nations-Bandai.
 

Sortint a la plaça Univers hi havia la infraestructura de l'escenari on s'hi han celebrat diferents actes, entre musicals i cosplay. Des de la plaça, es podia accedir als Palaus 1, 2, 4 i 5.


Al Palau 5 era on hi havia l'exposició dedicada als robots i hi tenien lloc les activitats relacionades amb aquests, sent en Mazinger Z un dels protagonistes d'aquest Saló. A la planta superior, l'Auditori, era l'espai on s'hi feien les projeccions i les trobades amb autors.



Al Palau 4, al llarg dels seus diferents nivells era on tenia lloc els tallers de cosplay, youtubers, manga, anime i impressores 3D, combinant-ho amb diverses exposicions, com les dedicades a Jirô Taniguchi, mort el febrer d'enguany, i la dels 100 anys d'animació japonesa.  



Al Palau 2 era on hi havia el gruix de llibreries i altres botigues de marxandatge com els estands de les editorials. Tot passejant per l'ala esquerra, vaig trobar l'estand d'Ooso Comics, on hi vaig comprar l'última entrega de Supercatalà, la qual la seva autora, l'Olga Resina me'l va dedicar. Aquest quart volum, que es va presentar per la Setmana del Llibre en Català aquest passat setembre, s'ha publicat en format manga, es a dir en lectura oriental i amb les mides típiques d'un volum tankobon.



A l'ala posterior de la planta baixa del Palau 2 hi vaig fer més compres. Primerament a l'estand de 5 elementos hi vaig comprar les darrers novetats: El volum número 14 i també darrer de la sèrie, les quatre últimes lamines i també el darrer marca-pàgines. També vaig aprofitar l'avinentesa per tal que el seu autor, en Jesulink, em firmés l'últim volum.


I seguidament, les ultimes compres d'aquest Saló les vaig fer a Selecta Vision. Era unes que ja havia pensat de fer al passat Saló del Còmic, però llavors amb la motxilla plena i havent fet ja bastantes compres, ho vaig deixar estar. Així que m'ho vaig reservar per la propera ocasió, per aquest Saló del Manga. Ja que enguany m'he endinsat amb l'univers de Ghost in the Shell, tant amb la nova edició del manga com com amb GITS Arise: Sleepless Eye, i ja tenint de fa anys la pel·lícula original, vaig aprofitar per comprar tot el que tenien d'aquesta franquícia en animació. Es tracten de les edicions col·leccionistes de: Ghost in the Shell 2: Innocene (amb àudio en català), la sèrie Ghost in the Shell Arise, que mostra històries diferents al les del manga, la pel·lícula Ghost in the Shell: The Rising, que tenca la sèrie Arise. Sense dubte amb aquestes compres, m'anirà molt bé el llibre que ha publicat com a novetat d'aquest octubre Planeta Cómic, Ghost in the Shell Perfecte Book, el qual justament parla de les versions animades d'aquest univers. Com a última compra que vaig fer a Selecta, va ser la pel·lícula One Piece Gold, sent la única que ha editat la distribuïdora que inclou el català, ja que justament aquesta fou estrenada a cinemes fa un any i que es va posar a la venda el passat Saló del Còmic.


Continuant la volta pel Saló vaig anar a l'ala dreta de la planta baixa d'aquest Palau, el qual estava dedicat exclusivament a Nintendo, en no ser aficionat als videojocs, hi vaig passar ràpidament. Tot seguit vaig fer cap al pis superior del Palau 2, hi havia la part dedicada a L'Esperit del Japó, ja present des d'algunes edicions, on a part de tenir-hi lloc diferents tallers més de caire cultural, i on també hi havia la sala d'actes, també hi havien diverses exposicions. Just llavors va començar la conferència Osamu Tezuka i jo de Masao Maruyama, productor d'anime que es va formar amb Osamu Tezuka. Aquesta conferència fou presentada per l'Oriol Estrada i traduïda per en Marc Bernabé, la qual vaig escoltar.


Quan es va acabar, vaig anar a dinar. Vaig dirigir-me als restaurants japonesos, on en una de les parades vaig comprar gyûdon, l'arrós amb bou, el plat preferit d'en Musculator. Des l'edició del Saló del Manga de 2012 que no n'havia menjat.

Amb la panxa plena, vaig tornar al pis superior del Palau 2, ha mirar les exposicions ja que m'havien quedat pendents del matí. Una estava dedicada a Les Arts Marcials Antigues al Japó, moltes basades en l'art de l'espasa, i el que vaig trobar curiós va ser veure-hi shurikens que en lloc de tenir la típica forma estrellada, eren punxons.

 
Una altra era la de L'Ambaixada Keichô: El cristianisme a Japó, on s'hi feia un repàs històric d'aquesta religió al país del sol naixent, com la persecució que van patir els japonesos cristians i els personatges més importants.
 
 

Altres exposicions que hi havien, eren la de Bonsais i la de Kimonos, en la qual es mostrava els tipus de kimonos propis en els casaments japonesos tradicionals. 


I ja abans de marxar, vaig escoltar la conferència d'en Jesulink sobre el final de 5 elementos i la trajectòria de la sèrie durant aquests nou anys, qui també va parlar del videojoc basat en la seva sèrie d'animació Kofi.

 

Amb la feina feta, va tocar anar-se'n. Tot esperant el XXIV Saló del Manga, abans tocarà visitar el 36 Saló Internacional del Còmic de Barcelona que tindrà lloc del dijous 12 al diumenge 15 d'abril de 2018.