dimarts, 15 de maig de 2018

The Ghost in the Shell 2: Man-Machine Interface

Títol original: Kôkaku Kidôtai 2: Man-Machine Interface (攻殻機動隊 2: Man-Machine Interface, Unitat d'Intervenció Blindada 2: Interfície Home-Màquina)
Autor: Shirow Masamune
Traducció per: Jesús Espí (Daruma SL)
Publicat per: Planeta Cómic, abril de 2018
Format: Cartoné - 304 pàgines - 148 x 210 mm - B/N i Color
Preu: 20€





Aquest passat abril, Planeta Cómic, va treure el segon volum de The Ghost in The Shell, amb el subtítol Man-Machine Interface, en una nova edició idèntica a la del primer volum, també obra del mateix Shirow Masamune.

Fent un recordatori a The Ghost in the Shell, la major Motoko Kusanagi es va unir a una forma de vida artificial autoproclamada intel·ligent, l'anomenat Titellaire, i va abandonar la Secció 9 de Seguretat Pública. Aquest segon volum n'és la continuació i té lloc uns 4 anys i 5 mesos després. Tal com podem veure en argumentalment i també en el dibuix difereix molt del que és el primer volum. I és que tal com ens avisa l'autor, tot i ser-ne una continuació, no és una història de la Secció 9 i de la seva Unitat d'Intervenció Blindada, sinó que està centrada en el personatge de la Motoko, i amb ella les batalles cibernètiques a la xarxa en seran el plat fort. 

Per la banda il·lustrativa, notem una certa evolució en el dibuix, com també un gran ús del dibuix en 3D, sobreposant-hi el dibuix 2D, i amb un gran gruix de pàgines en color.

Situats el dia 6 de març de 2035, un personatge conegut com a Motoko Aramaki, és la cap de seguretat d'un conglomerat empresarial gegant, Poseidon Industrial. Al llarg de la història veurem com transfereix digitalment la seva personalitat i capacitats entre diversos cossos cíborg que té repartits per tot el món, tot atacant espies industrials, assassins i hackers, mentre manté un corrent constant de comunicació digital amb diversos assistents robots i la seva secretària a l'oficina. A mesura que s'endinsa en la principal missió en la qual treballa, anirem descobrint quina mena de relació té l'individu que coneixem com a Motoko Kusanagi. 

A Man-Machine Interface la part informàtica, amb tota la seva terminologia utilitzada durant les batalles a la xarxa agafa una gran importància. És una cosa que en els animes especialment  SACArise s'ha vist, però aquí esdevé molt densa fins i tot en molts moments feixuga. Sort que s'alleuja amb la part humorística  també present en aquest univers. L'altra part important és la filòsofa, de la qual moltes de les qüestions que s'hi presenten provenen del manga original, en especial tot allò que fa referència a una forma de vida artificial i intel·ligent, i més quan veiem que la Motoko canvia de cos contínuament. Què és la vida intel·ligent, doncs? Li és necessari un cos, ni que sigui artificial, pertalquè s'entengui com "vida"? O bé n'hi ha prou en ser quelcom lliure voltant per la xarxa?

Podem dir que és l'obra que s'allunya més del que coneixem normalment com Ghost in the Shell, o més ben dit, allunyada del que és més conegut i més fàcil de digerir pel consumidor normal: acció física, persecucions, armes de tot tipus, terrorisme i explosions, entre d'altres, elements tan utilitzats als seus diferents animes. Tot i això tal com ja he dit, tot i no fer honor al títol original, Kôkaku Kidôtai, o sigui, Unitat d'Intervenció Blindada, tal com es tradueix al manga, quan es fa referència cos policial de la Secció 9, sí que fa honor al concepte del seu títol tal com es coneix internacionalment, Ghost in the Shell.

Sense saber els plans de Planeta Cómic, esperem que com a molt tard, en un any vista, podem gaudir en una nova edició The Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Processor, manga el qual la Unitat d'Intervenció Blindada de la Secció 9 n'és la protagonista.