divendres, 12 de maig de 2017

The Ghost in the Shell

Títol original: Kôkaku Kidôtai (攻殻機動隊, Policia Armada Antiavalots)
Autor: Masamune Shirow
Traducció per: Jesús Espí (Daruma SL)
Publicat per: Planeta Cómic, març de 2017
Format: Cartoné - 352 pàgines - B/N i Color
Preu: 17,95€



Si la memòria no em falla el meu primer contacte amb l'univers de Ghost in the Shell fou amb la compra, de l'Edició Metàl·lica del 10è Aniversari del 2005 (en mostro una imatge a baix de tot), de la pel·lícula homònima dirigida per en Mamoru Oshii, basada en el manga de Masamune Shirow, pseudònim d'en Masanori Ota.

Poc temps després, vaig trobar i comprar una altra pel·lícula basada en una altra obra d'en Masamune Shirow, sent aquesta Appleseed (2004), aquesta dirigida per Shinji Aramaki. I anys més tard pel desaparegut Canal 3XL vaig veure Ghost in the shell 2: Innocence, també dirigida per en Mamoru Oshii. Aquesta fou la meva experiència amb l'obra de Masamune Shirow, i en especial amb Ghost in the Shell

Tot i que per les diferents edicions dels Salons del Còmic i del Manga de Barcelona, a l'estand de Planeta hi venien el manga original, una edició publicada el 1998 reeditada el 2002, en sentit de lectura occidental, mai no li vaig fer cas. Però al Saló del Manga de l'any passat, l'editorial va anunciar una nova edició del manga de cara aquest any, i així va aparèixer un interès envers l'obra. I així aquest març Planeta en va publicar la nova edició del manga, comprant-lo al passat Saló del Còmic.

Aquesta nova edició de tapa dura, la qual sí que té sentit de lectura oriental i compta amb una nova traducció, té tres peculiaritats per decisió pròpia de l'autor. La primera és afegir l'article "the" al títol davant del "ghost", la segona és posar el seu nom/pseudònim segons l'ordre japonès, o sigui, cognom i nom, i la tercera decisió és la que ha portat més polèmica en part per desconeixement dels lectors i també per que l'editorial no ho va saber comunicar bé, és el redibuixat d'una vinyeta i la supressió de les dues pàgines següents a aquesta vinyeta, on s'hi mostren unes escenes de sexe lèsbic explicit entre la protagonista i dues amigues seves. Segons l'autor no aporten res important en l'argument de l'obra, i en les edicions japoneses més recents ja no s'inclouen com tampoc a les recents internacionals, com aquesta nova de Planeta. Pugui agradar més o menys aquesta decisió, revisió de l'obra, en qualsevol cas ens trobem davant d'una gran edició.  

Ambientada en el segle XXI, començant la història al 2029, la humanitat ha estat capaç d'incorporar implants cibernètics en el seu cos augmentant les seves capacitats naturals, alguns fins i tot només conserven el cervell com a únic element orgànic, viu. A més els robots de tipus androide són imitacions completament idèntics als éssers humans.
 Seguirem les missions de la major Motoko Kusanagi i dels seus companys de la Secció 9 de Seguretat Pública del Japó, especialitzada en crims tecnològics i terrorisme. La mateixa Kusanagi és una cíborg, un cervell humà en un cos totalment artificial, el que li permet ser capaç de realitzar tasques sobrehumanes requerides en el seu treball. En una de les missions, la major Motoko es veu sumida en la investigació d'un hacker que es fa dir Titellaire. A mesura que va aprofundint en la investigació, més es preguntarà sobre la seva identitat; arribant a les seves pròpies conclusions.

Ghost in the Shell es tracta d'una obra futurista d'estètica cyberpunk, molt filosòfica, deixant-nos amb uns missatges ben profunds: Què vol dir ser humà, en un món on la humanitat ha anat substituint les seves parts orgàniques per artificials? I anant més enllà, un programa informàtic pot esdevenir una consciencia d'ell mateix i considerar-se humà? Sense dubte, en Masamune Shirow va crear un món alhora fictici i alhora ben real, aprofundint-hi realment explicant-ne aquells detalls necessaris per entendre l'obra tal com veiem a través de les múltiples notes a peu de pàgina que hi ha. És una llibre que tal com ell mateix ens recomana, a llegir dues vegades, una per seguir les aventures de la major Kusanagi, i una segona per llegir les notes i així aprofundir en el món de Ghost in the Shell. Sense dubte és una de les obres cabdals de finals de finals segle XX.